Nanjing!

Sa var man tillbaka i vardagen efter en galen och valdigt rolig helg i Nanjing. Ar helt foralskad i den staden och lar med storsta sakerhet komma tillbaka! Staden ligger ca 2 timmar med buss(och 56 kronor) harifran och har runt 5-6 miljoner invanare, en mellanstor stad i Kina med andra ord... Det ar en valdigt gron stad med trad mest overallt och manga parker, och har dessutom en harlig atmosfar. Perfekt med andra ord!

Vi(jag och Tom) kom dit ganska sent pa fredagskvallen och akte till stadsdelen Fu zi miao dar vi hittade ett hostel. Unnade oss ett dubbelrum med egen toalett istallet for att dela med 7 andra... Var vart de 150 yuan(lika mkt i kronor) det kostade for de tva natter vi bodde dar. Efter att vi hade lampat av vara grejer pa rummet gick vi och at och bestamde oss sedan for att kolla in 1219, som ar en bargata i Nanjing. Vart dock inte mer an en drink, det var lite dyrt och vi var bada ganska trotta efter en lang arbetsvecka, sa vi akte tillbaka och gick och la oss.

Pa lordagen akte vi ivag till Zhongshan Mountain National Park vilket var helt otroligt vackert. Spenderade hela dagen dar och han anda bara se halften, sjukt stort!

Vi borjade med att se Dr Sun Yat-sen's Mausoleum.
Har ar jag precis utanfor utgangen, ratt najs utsikt redan dar nere :). Som ni ser var det valdigt gront - det ar en riktig skog vilket svenska jag saknar har i Taixing dar man knappt ser ett trad over huvudtaget ;).



Sedan bestamde vi oss for en rutt som skulle ta oss till toppen av berget, som ar runt 500 meter over havet i hojd. Sag ut som en riktig vag pa kartan, men det var det inte! Det var en stig/slitna trappor genom skogen som aldrig tycktes ta slut. Lagg pa en temperatur pa 20-25 grader och ett par tajta jeans sa forstar ni att detta inte riktigt var hojdpunkten pa dagen... ;)


Up we go! Det var atminstone vackert, aven om jag holl pa att typ do i slutet, haha! Gick uppfor detta i MINST en halvtimme, snarare narmre en timme. Kandes det som iallafall!

Men det var vart det. Nar vi ANTLIGEN kom upp till toppen sa var det ungefar hur vackert som helst. Det var soligt vader och man kunde se hela parken och Nanjing. Bilder kan inte riktigt gora det rattvisa, men here we go anda ;)


Ja, ni se ju. Utan tvekan en av de vackraste platserna jag nagonsin varit pa!

Vi gick omkring pa toppen ett tag, dar det var som en park. Sedan gick vi ner igen, och aven om det kanske inte var sa kul sa var det 100 ganger battre an att ga upp ;).

Dar fanns en sjo som ocksa var sjukt vacker, precis dar berget tog slut sa ni kan ju tanka er inramningen. Folk simmade i den, och det var ganska lockande att hoppa i efter allt gaende upp och ner for berget, men vi lat bli ;).


Man kan inte bli annat an harmonisk och fridfull efter en dag i en sadan har miljo. Underbart!

Avslutade med att besoka the Ming Tombs, dar alltsa harskare fran Ming-dynastin ligger begravda.

Gick ocksa forbi ett hostel som ligger i princip i sjalva parken. Skulle inte ha nagot emot att vakna upp dar, direkt! Bara 200 kr for ett dubbelrum dessutom, inte illa! Kanske tar in dar nasta gang vi kommer till Nanjing.

Efter denna anstrangande utflykt akte vi tillbaka till vandrarhemmet, duschade och gick och at middag. Tog en tur med en liten bat pa kanalen, men eftersom min kamera inte tar nagra bra nattbilder sa har jag tyvarr inga bra bilder fran det...

Efter det akte vi till en bar vi fatt tips om, som skulle vara ganska internationell med en del vasterlanningar. Var sjukt kul och vi kom inte i sang forran halv fem pa morgonen...

Pa sondagen var vi, av forklarliga sjal, ganska trotta och tog en sovmorgon. Sedan blev det en tur till Hunan Road, som skulle vara en bra shoppinggata. Kopte inget, men hittade en underbar vasterlandsk restuarang som hade en sjukt god pastaratt - for bara 20 kronor! Asbra.

Sedan tog vi bussen tillbaka till vart alskade(?) Taixing.

Sammanfattningsvis sa kan man val saga att Nanjing ar underbart och far ni chansen sa ak dit!


For ovrigt har jag nu fattat det dar stora beslutet... Men jag tror jag vantar ett par dagar innan jag skriver det har, later det landa lite forst... Och for att fa er att fortsatta lasa, kanske? ;)



Kommentarer
mamma

En mellanstor stad på 5-6 miljoner.....men vilka fina bilder. Kul att ni är ute och ser er omkring när ni är lediga.....kram

2009-10-19 @ 15:48:15
mathilda

OMG!

jag dör av nyfikenhet. hur du än gör blir det säkerligen skitbra. fast får jag vara lite ego så önskar jag dig hemåt ;)

2009-10-19 @ 17:13:05
Ida

Vilken tönt du är, varför kan du inte bara säga vad du har bestämt dig för? Och nu kommer du säkert inte uppdatera på jättelänge bara för de...Fy!

;)(-för att visa att jag inte är arg)

2009-10-19 @ 18:49:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0