Framme i Beijjan!

Resan till var sista destination i Kina var nagot bekvamare och smidigare an den till Chengu. Drygt tva timmar pa planet istallet for 25 pa ett tag - det var verkligen vart pengarna!

Beijing ar lika underbart som vanligt. Vart man an gar sa paminns man om harliga, roliga stunder man har spenderat har, och det kanns verkligen som att knyta ihop sacken pa mitt Kina-aventyr att avsluta det har.

Idag har vi mest agnat dagen at shopping. Forst pa Yashaw Market har i Sanlitun, och sedan i mer kinesiska och inte lika turistiga Xidan. Hittade lite presenter och ett par vita sandaler, sa det vart en lyckad shoppingtur. At ocksa inte mindre an tre kebabs, som nog ar den godaste street food du kan fa i Kina. For 5 kronor styck far du detta supergoda brod overfyllt med jattegott kott, gurka och sas. Sa HIMLA gott! Man maste passa pa nu nar slutet bprjar narma sig(for att vara lite dramatisk...)

Sa har tillagas kottet!

Ikvall ar det gratis dumpling party pa vart hostel, och vi ar inte dom som bangar pa gratis mat, sa det ska vi vara med pa. Det ar ocksa ett bra satt att ova upp vara dumpling-skills, som arligt talat inte ar speciellt imponerande just nu...

Imorgon ska det bli 33 grader och sol, sa vi har planerat en dag i skuggan pa Starbucks, komplett med en bra bok och en vanilla ice shake :).

Fast pa en Kinesbuss

Text: Sofie & Sandra
Musik: Fangad av en stormvind med Carola

VERS
Vi har aldrig slutat tro
att efter varje natt vantar gryningen.
Det var tills vi klev ombord
pa denna javla buss
som aldrig kommer fram

Kanner doften fran en stinkande kines,
och nu var det faktisk nan som fes

REFR.
Vi ar fast i en kinesbuss,
mot Chengdu.
Och kanske om vi har tur
kommer vi fram den har veckan.
Fast i en kinesbuss,
natt och dag.
Har finns bara obehag
Fast i skiten mitt i ingenstans

STICK
Vi star tillsammans
forenad av vikingakraft.
Vi knuffar bussen for ett stup
och satter den i brand

REFR
Vi ar fast i en kinesbuss!
Fast i en kinesbuss
mot Chengdu.
Och kanske om vi har tur
kommer vi fram den har veckan.
Fast i en kinesbuss,
natt och dag.
Har finns bara obehag
Fast i skiten mitt i ingenstans

Ja. Vi har haft en riktig skitdag idag!

Den borjade klockan 7 imorse da vi klev pa bussen i Songpan som skulle ta oss till Chengdu. 8 timmar skulle det ta, och eftersom resan till Jiuzhaigou hade gatt relativ smartfritt sa tankte vi att det blir nog inte sa farlig. FETT FEL hade vi!

Vi lamnade stan och korde pa leriga grusvagar, som det var ren tur att bussen holl sig kvar pa. Vi tankte att det ar val okej, snart blir det nog asfalt. FETT FEL igen!

Forst fastnar vi i en trafikstockning da inga bilar kom varken fram eller tillbaka. Sedan gar var buss sonder, sa vi far ga ut i leran och vanta pa att de ska laga den. Jag som lamnat mina leriga och trasiga gympaskor i Songpan njot extra mycket i mina sandaler... Fyra timmar efter att vi akt kom vi antligen ivag igen.

Och det var bara borjan. Grusvagen holl i sig i typ 8-10 timmar, och vi stannade och stod still ett flertal ganger. Det skumpade och det var flera ganger vi var sakra pa att bussen skulle tippa over kanten och ner i floden 20 meter ner... Till slut trodde vi att vi aldrig skulle komma tillbaka! Bergen tog aldrig slut verkade det som... Som gradde pa moset var luftkonditioneringen usel sa luften i bussen var varm och syrefattig... Saaa roligt!

Nar vi sedan kom fram 12 langa timmar senare sa bestamde vi oss for att lamna tillbaka vara tagbiljetter till Beijing och flyga istallet. Blir lite dyrare, men vi kan da aka redan imorgon och slipper det mesta av ovadret som ska drabba Sichuanprovinsen, samt att vi slipper 25 timmars resande till... Kanns battre att da spendera lite mer av den lilla id vi har kvar i Kina i Beijing. Sa, imorgon kvall bar det av till vart alskade Beijjan! :D.

Forresten. Om en vecka flyger jag hem. Sug pa den ni! Galet var ordet.

Pa hastryggen genom bergen...

Idag har vi gjort en till san dar det-har-kommer-jag-aldrig-att-glomma-i-hela-mitt-liv-utflykt. En 6 timmars tur till hast genom bergen pa 4000 meters hojd, till en tibetansk by och kloster och tillbaka. Fantastiskt var ordet!

Vi gav oss av klockan nio pa morgonen, Sandra och jag tillsammans med var guide. Han var en rolig liten gubbe med en valdigt hes rost efter att ha skrikit pa hastar hela sitt liv. Han pratade bara tibetanska och lite mandarin, men hans underbara skratt behovde ingen oversattning, haha! Vi kom snabbt ut ur byn och borjade den branta klattringen upp langs berget. I borjan var vi lite nervosa over de smala stigarna och branta backarna, men vi insag snart att de har hastarna visste vad de gjorde! De var otroligt sakra pa foten och tog sig fram overallt.

Vi red ett par timmar, och trots att regnet oste ner over oss sa var utsikten fantastisk, med hoga dramatiska berg, och moln som vilade emellan dem. Efter att vi fatt pa oss varsin regnponcho sa kandes det annu battre ;). Vi njot av de vackra vyerna och att verkligen vara ett med denna ororda natur. Da och da stotte vi pa lite kor och getter, som snallt makade pa sig sa att vi kunde komma forbi.

Lunch at vi hemma hos en tibetansk familj i den lilla byn vi red till. Var guide lagade mat, en soppa med potatis, nudlar, kal och lite kryddor. Ingen storre smakupplevelse, men det varmde gott!

Jag, Sandra och en av de tibetanska kvinnor som vi at lunch med!

Efter maten gick vi runt och tittade lite i byn och besokte templet i klostret. Och det var nagot helt annat an det kommersialiserade Lama-templet i Beijing kan jag saga! Munkarna gestikulerade at oss att komma in nar vi gick forbi, sa vi tog av oss skorna och gick in. Och det var verkligen en maktig upplevelse! De satt och mediterade tillsammans, hummandes nagon ramsa, inramade av tanda sterainljus och rokelse. Det kandes nastan magiskt och vi var otroligt glada att vi fatt sett detta.

Sedan bar det av tillbaka till Songpan igen. Nu hade det slutat regna sa vi kunde njuta mer av utsikten och slapp den tunga ponchon. Sista biten fick vi dock ga ned, det var for brant for hastarna.

For att sammanfatta sa var detta en helt fantastisk upplevelse som jag aldrig kommer glomma!

Bilder fran Jiuzhaigou!

Jag och Sandra i Tibetanska klader, haha!

Datorn gar sa sjuukt langsamt sa det far racka for idag! :) Imorgon blir det turridning i 6 timmar, blir nog naajs :)

Jiuzhaigou - en overjordisk upplevelse

Idag har vi da alltsa besokt nationalparken Jiuzhaigou. Och det levde verkligen upp till vara hogt stallda forvantningar! Ord kan inte beskriva hur fantastiskt vackert det var. Det var utan tvekan det vackraste jag nagonsin sett! Sjalvklart sa far jag inte in nagra bilder just nu, sa ni far vanta lite pa det!

Vi var i parken mellan 7.30-17.30, alltsa 10 timmar! Den ar ratt stor sa det gar bussar emellan sjoar, bergstoppar och vattenfall. Sandra och jag gick omkring mest hela tiden och konstaterade hur otroligt sjukt kollossalt enormt fantastiskt galet vackert det var! Allt var sa himla fint sa det finns inte. Vart lunchsstalle var nog det finaste picnicstallet nagonsin - vid en klarbla sjo emellan bergstopparna(de flesta var tradbekladda men vissa var det fortfarande sno pa).

Efter en sadan dag kanner man sig lycklig och glad i sjalen, och tacksam for att man fatt uppleva detta. Far ni nagonsin chansen - AK HIT for Guds skull!

Imorgon ska vi upp tidigt och ta bussen till Songpan, dar det blir turridning pa bergen och besok i en gammal tibetansk by. NAJS!

Dagarna i Chengdu

Har bloggat lite daligt pa sistone, ska skarpa mig ;)

Chengdu blev lite av en vilopaus for oss. Forsta veckan var vi igang varje dag och gick och sag sa mycket sa vi behovde ett lite lugnare tempo ett par dagar. Vi insag ganska snabbt att Changdu inte hade nagot speciellt som lockade oss heller. Det ar annu en storstad i Kina och sadana har vi sett en hel del av redan. Det hade en del sevardheter men inget som kandes sa nytt for oss. For att vara en storstad hade det dock en viss charm, men det kom inte i narheten av Kunmings atmosfar...

Det betydde dock inte att vi inte sag nagot!

Forsta dagen hade vi siktat in oss pa en marknad som skulle salja bl.a. seafood, och sedan People's Park. Efter lite forvirring med kartlasandet(kartan vi fick av vart hostel var inte direkt komplett) hittade vi marknaden forst. Vi gick in och mottes direkt av en stark lukt som bildades av de stora mangder fisk, skaldjur och kott som hangde overallt. Nu har vi varit i Kina ett tag och reagerar inte nar vi ser ormar krala runt i stora bunkar, eller doda kycklingar uppradade pa en monter - men har var det en hel del riktigt nasty grejer! Det ackligaste var utan tvekan standet som hade bade en hel grishud(komplett med hela huvudet, tryne, oron samt hela skinnet), samt nagon form av svansar som vi gissade kom fran jatterattor eller katter. Som sagt, ganska vidrigt. Men det var inte bara ackliga saker. Vi kopte var favoritkrydda som var kebabkvinna i Shanghai alltid anvande som ar skitgod, sa det var najs.

Sedan gick vi till People's Park som var trevligt, men som sagt inget nytt for oss. Dar var fullt med manniskor som dansade, sjong, spelade etc - en helt vanlig kinesisk park med andra ord. Efter det inhandlade vi lite frukt och hade laskvall i vart rum pa vandrarhemmet.

Pa fredagen hade vi bokat upp oss for en utflykt till pandareservatet. Det visade sig dock inte vara en sadar jattehaftig upplevelse. Grejen med pandor ar att de ar ungefar varldens trakigaste djur. Allt de gor ar att ata, sova och vila sig. Inte mycket action alltsa. Har man sett en har man sett alla - sa Sandra och jag hade ganska snabbt avklarat hela parken. Dock var vi tvugna att vanta pa minibussen som skulle ta oss tillbaka, vilket tog mer an en timme... Halvlyckad utflykt med andra ord, men vi var glada anda.

Efter en dusch och lite lunch gick vi ut for att ga till Carrefour och kopa lite proviant till dagens 10-timmars bussresa. Vi hann ocksa med ett Starbucksbesok men konstaterade besviket att Starbucks Chengdu inte riktigt holl mattet...

Pa kvallen var det dags for dumplingparty pa vart hostel. Helt gratis fick den som ville vara med och prova den typiskt kinesiska ratten, och sedan ata skapelserna tillsammans. Vi fick lite instruktioner och sedan satte vi igang! Resultaten vart ratt varierade, jag fick till typ en som sag okej ut, haha! Det var ocksa en tavling om kvallens mest kreativa dumpling, nagot som resulterade i manga vackra skapelser ;). De vart riktigt gott och jag at sakert 20 stycken, haha! Det var nog hojdpunkten pa Chengdu-vistelsen.

Sa har ska riktiga dumplings se ut!

Idag gick vi upp vid 6 for att ta bussen till Jiuzhaigou dar vi befinner oss just nu. Det ligget nastan hogst upp i Sichuanprovinsen, nara provinsgransen. Ungefar 80% av resan gick genom bergen, langs bergkanterna pa slingriga vagar och ibland aven upp pa bergen. Aven om man ibland blev lite nervos over sakerheten sa var utsikten helt fantastisk! Grona, hoga berg i dramatiska formationer, och sma backar/floder som forsade fram emellan dem. Resan kandes valdigt kort just for att man bara kunde sitta och titta ut utan att bli det minsta uttrakad!

Nu ar vi alltsa framme, och imorgon ar det dags for nagot som jag tror blir bland det haftigaste pa den har resan. Jiuzhaigou national park ska vara helt overjordiskt vackert namligen, ska bli otroligt haftigt att se!

Efter det har vi lagt till Songpan till var reseplanering. Det ligger ett par timmar soderut harifran, och ar kannt for sinturridning. Sa tva dagar till hast bland vackra landskap blir det innan vi aker tillbaka till Chengdu pa torsdag, for att ta 25-timmarsturen till Beijing pa fredag. Resan borjar narma sig sitt slut men jag tror vi har det haftigaste framfor oss!

I Sichuan, Chengdu!

Efter ca 20 timmar pa taget ar vi nu framme i Chengdu, som ar huvudstaden i Sichuan-provinsen. Det ar en av de storsta provinserna i Kina med ungefar 80 miljoner invanare. Provinsen ar mest kand for sin kryddstarka mat, pandor samt vacker natur.

Trotta som vi var efter tva tagnatter i rad sa har vi inte gjort sa mycket sedan vi kom hit. Vi tog en efterlangtad dusch, at lite mat och tog en promenad runt omradet. Provade lite streetfood(det ar alltid den basta maten!), i det ahr fattet ett slags pitabrod som var okej men inget speciellt, samt "risbollar". Det ar som en rismassa sm steks i olja sa det blir i princip friterat. Sjukt gott! Paminner lite om munkar.

Imorgon ar planerna att forst aka till People's Park och njuta av parklivet pa morgonen, och sedan kolla in en eller flera marknader. Pa fredag blir det pandareservatet och sedan gora-dumpling-kvall har pa vart hostel. Blir nog ett par bra dagar tror jag!

Lokal marknad och battur

Idag steg vi upp tidigt for att ta den lokala bussen till Sha Ping, dar det varje mandag halls en marknad(fatta turen vi hade att pricka in den dagen har!). Efter ungefar en halvtimme pa skumpig landsvag kom vi fram, och da var vi verkligen pa landet! Sha Ping ar en liten by, omgiven av falt och berg. Valdigt vackert! Sjalva marknaden lag pa en kulle mitt i byn, och dar trangdes gronsaksstand och smyckesforsaljare, manga av dem iforda traditionella Bai-klader. Det kandes verkligen som en riktigt genuin kinesisk upplevelse, som en glimt av hur Kina brukade vara, och till stor del fortfarande ar pa landsbygden.

Vi gick runt och tittade opch fascinerades av i princip allt! Lukten, dofterna och manniskorna gjorde det till en riktigt minnesvard upplevelse. Vi kopte pa oss nagra smycken och provade lite lokala specieliteter vad galler mat. Det godaste var "pannkakor", som egentligen ar ett brod gjord i nagon slags koleldad ugn, med lite olja och farska kryddor i. OTROLIGT GOTT! Latt pa min topp 10-godaste-maten-i-kinaa-lista! Och det finns mycket god mat i Kina, sa det sager en del. Sedan tog vi aven en ratt som ar ratt svarbeskriven, men det bestar av strimlad ost som har lite gele:ig konstistens, getost samt stark sas. Helt okej!

Efter det gick vi runt lite i resten av byn och bara tittade pa folk. Har arbetar de pa akrarna pa precis samma satt som de alltid har gjort, och det var valdigt fascinerande att se!

Efter lite mer brod tog vi sedan en rickshaw till TaoYuan, dar vi skulle ta en bat over sjon tillbaka till Dali. Forsta biten borjade vi undra om det verkligen var vart de 140 kronorna vi betalade. Det var varmt, och nar vi stannade pa en o var det som en europeisk turistort- inte sa intressant. Men nar vi kom tillbaka pa baten igen blev det genast mer intressant! Da var det en forestallning med traditionell Bai-dans komplett med teprovning. Kul att se! Sedan gick vi ut pa dack, och da var det lite svalare och lite vind ute, och vi njot i fulla drag. Kanske lite for mycket till och med, nu ar jag lite rod... Ooops!

En riktigt bra dag helt enkelt!

Nu sitter vi pa vart hostel och vantar pa taxin som ska ta oss till tagstationen. Sedan bar det av till Kunming igen, sedan en dag dar innan vi tar taget igen pa kvallen till Chengdu. Mycket tag alltsa! Men det ar faktiskt ett riktigt bekvamt satt att resa pa.

Tjingeling!

Lite bilder!

Nu ar vi i Dali och har har de datorer med USB-portar sa har kommer antligen lite bilder! Det blir lite blandad kompott fran resan hittils:

1. Sandra och jag i traditionella SAni-drakter i Stone Forest. Inte sa vackert kanske, men lite kul! ;). 2. Stone Forest. 3. Cool bild fran Stone forest tagit mellan stenarna. 4.Stone Forest. 5. Sjon i Kunming. 6. Jag och Sandra i Green Lake Park

Vi kom hit med nattaget tidigt imorse, och akte direkt till vart hostel som ar supermysigt. Tagresan var for ovrigt nagot speciellt, nagot ruffigt tag men nar man val var pa plats dar hogst upp sov man ratt bra!

Nar vi kommit hit var vi ratt trotta sa vi sov nagon timme och gick upp vid 8, standardtiden for oss faktiskt - tro det eller ej! Sedan gick vi ned till receptionen for att fraga om vad man kan se har. Vi bestamde oss for lite bergsvandring idag, och det blev en valdigt haftig upplevelse!

Cangshan Mountain heter berget och det ligger pa mellan 2-4000 meter upp, skulle tro att vi var pa 3000 ungefar. Vi tog forst en linbana upp - och man kom veeerkligen hogt upp! Sedan borjade den 1,2 mil langa vandringen pa gangvag langs berget. Den slingrade sig langs bergskanten och ibland fanns det bara ett staket mellan vagen och ett langt stup rakt ner.. Harligt for mig som inte direkt alskar hojder, men det var vart det for upplevelsen! Vissa delar var som ett grand canyon med sma backar/forsar med lite vatten emellan, och hela bergen var tackta av skog. Lufton var otroligt ren jamfort med vad man ar van vid har i Kina, och skogslukten fick oss bada att kanna oss nastan som hemma...

Det gjorde sig tyvarr inte lika bra pa bild som i verkligheten, men har kommer ett par iallafall:

Efter att vi tagit sittliften ner(nagot som var otroligt harligt och tyst!)gick vi runt en stund i stan, som ar otroligt charmig! Det ar den gamla delen av Dali som ligger vid en sjo, inbaddad mellan bergen. Valdigt fint! Husen ar sma och typiskt kinesiska, och overallt ser man minoritetsgrupper kladda i traditionella drakter. Allt ar sjukt billigt och fint!

Imorgon ska vi forst ivag till en lokal marknad i en mindre by i narheten, och sedan blir det battur pa sjon innan vi aker tillbaka till Kunming sent pa kvallen. Blir nog najs!

Sandra & Sofie dubbelbloggar: Om Shilin och andrade planer.

Idag gjorde vi en halvdagsutflykt till Shilin, som ar en "stenskog". Vi kom i sang innan den snarkande amerikanen igar, och fick dessutom igang flakten, sa vi vaknade utvilade och vackra klockan halv sju pa morgonen och skuttade upp(vi forsoker forbattra var hurtighetsfaktor har)!

Vi tog en taxi till buss-stationen som ligger lite i utkanten av Kunming, dar vi kopte biljetter till en minibuss som gick direkt till Shilin. Den skulle inte ga forran den var full, sa vi plutade lite extra med lapparna dar vi satt langst fram och innan vi visste ordet av sa var bussen full(okej, ska vi vara arliga tog det 40 minuter... Plutandet var visst avskrackande... tss). Efter 1,5 timmes fard genom bergiga lanskap och sma bondesamhallen var vi sedan framme vid detta varldsnaturarv.

Val framme at vi en god rislunch innan vi begav oss till entren. Dar fick Sandra en snilleblixt (ja, nu ar det Sandra som har tagit over skrivandet for Sofie skulle aldrig erkanna att Sandra kommit pa nagot smart)!
Nar vi forsokte leka "dumma turister" dvs. ga forbi i entren utan att betala sa kom vakten fram och sa "ticket". Sandra svarade da "ehhh.. wo de family" och pekande in mot parken. Vakten blev lite forvirrad och vi kunde ga in utan att betala (smart va?!). Vi sparade hela 175kuai...

Det ar lite svart att forklara den har platsen utan bilder(och datorerna har har inga usb-portar sa vi kan inte ladda upp), men vi forsoker anda. Det ar alltsa ett stooort omrade fyllt med stora stenar i olika formationer. Dar kan man ga runt i timmar och ga emellan grottliknande formationer och paviljonger med utsikt over hela omradet.

Vi var pa flumhumor och tog en del roliga kort, samt gjorde en musikvideo till en av vara gamla kindergartenlatar("There's a hole in the middle of the pond", man hor pa titeln hur mycket den suger). Vi gick till och med sa langt att vi satte pa oss traditionella Sani-klader, och vi skulle sjalva beskriva oss som valdigt piaoliang(vackra for er obildade som inte, liksom oss, pratar flytande kinesiska). I 30 grader varme var det inte den mest optimala outfiten kanske, men vill man vara fin far man lida pin tankte vi och fina blev vi ju, haha. Ana ironin.

Vi sag ut precis sa har, fast i en lite mer stekig rod farg...

Det var som sagt varmt sa efter ett par timmar var det ratt lagom med stenar for en dag sa vi tog bussen tillbaka till Kunming.

Nar vi kommit hit gick vi och handlade lite, och sedan borjade vi fundera pa morgondagens planer. Fran borjan hade vi tankt att aka till Yuanyang i sodra Yunnan, som ar ett av varldens storsta risfalt, men vi borjade vela lite pga torkan i provinsen. Efter att ha pratat med lite folk pa vart hostel, som sa att det var fantastiskt men valdigt varmt och fuktigt, plus en hemsk bussresa dit, sa visste vi varken ut eller in. Som alternativ hade vi Lijiang och Dali i nordvastra Yunnan, och det blev ett svart val. Vi horde oss for har pa vart hostel och tillslut blev det Dali. Det vart dessutom valdigt billigt, sa det var kanske lika bra? ;).

Sa, imorgon kvall bar det av till Dali med nattaget! Ikvall blir det alltsa hejda till den snarkande amerikanen och de pinsamma svenskarna som spenderar all tid har i baren istallet for att se nagot(men de ar ju fran orebro sa vad kan man forvanta sig?).

/Sofie & Sandra

P.S. "Do you love me?" Som en kines i baren fragade Sandra haromkvallen(hon sa ja, saklart). D.S.
P.S.2 Det var Sofie som skrev P.S. 1. D.S.2

Underbar dag!

Har haft en riktigt bra dag idag. Efter en valdigt varm och svettig natt(komplett med en fet gubbe som lag och snarkade iford endast kalsonger, inget tacke) sa gick vi upp tidigt och tog en promenad till Green Lake Park. Det var ett helt underbart stalle att borja dagen pa. Vackert var det, med mycket vatten och de typiskt kinesiska piltraden som hanger ut over vattnet. Overallt ser man folk(mest pensionarer) umgas pa olika satt. De spelar kort, sitter och pratar eller tar hand om barnbarnen. Eller sa dansar de tillsammans i grupp till en enkel koreografi, eller utovar Tai Chi. Riktigt mysig stamning! Dar satt vi oss och at jattegod yoghurt och havregryn med kanel, som vi tagit med oss for att vara lite nyttiga.

Green Lake Park. Bild: google(ska forsoka fa in lite egna bilder sa smaningom!)

Efter det gick vi pa skojakt eftersom mina gick sonder. Vi hittade, av en slump, en undergroundmarket som hade ett par jattesnygga sandaler for bara 69 kuai - och i min storlek! Helt perfekt.

Sedan var det lunchdags, sa vi gick tillbaka till vart hostel dar Sandra at lite frukt och en majskolv(hennes stora besatthet), och jag at jattegoda nudlar med gronsaker. Sedan satt vi ute pa terrassen i runt tre timmar och bara tog det lugnt under den varmaste stunden pa dagen. Pratade lite med en backpacker fran Italien som berattade om sina resor i Asien, speciellt Myanmar lat valdigt haftigt! Det ar det som ar sa roligt med hostels, man traffar alltid sa mycket intressanta manniskor!

Runt fyra gick vi ut igen och styrde stegen mot Birds&Flowers Market, som saljer det mesta i souvenirvag men inga faglar eller blommor, namnet till trots. Trots de galet laga priserna blev det inga inkop, men den mysiga lilla bakgatan marknaden lag pa var val vard ett besok.

Till middag bestamde vi oss for att prova pa Kunmings mest kanda matratt - Across the Bridge Noodles. For 12 kronor fick man da en stor skal med het soppa, en skal med nudlar, ett fat med varlok och koriander, tunna kottskivor, svamp och citrongras. Sedan tog man och la ner allt i soppan dar det tillagades pa nagra sekunder. Fantastiskt gott! Verkligen min grej, sa det var lyckat. Sandra, som inte gillar nudelsoppa sa mycket, fick till en god blandning anda med chilisas och soja, sa henne gick det inte heller nagon nod pa.

Efter det blev det lite presentinhandling, inkop av frukt(5 kr for en hel ananas!) och chill pa terrassen i kvallssolen. Man kan ha det samre om man sager sa!

Imorgon ska vi ga upp tidigt och aka ivag till Shilin Stone Forest som ligger ett par timmar soder om Kunming. Det blir en dagsutflykt, sa vi har en natt till i Kunming innan vi aker till risterasserna i Yuanyang i sodra Yunnan.

Shilin Stone Forest, bild Google

In the city of eternal spring

Nej, det ar inte Shanghai som har ovanstaende beskrivning. Men sa ar jag ju inte i Shanghai langre.

Japp, ni laste ratt! For den som foljt den har bloggen och inte kanner mig kanske det verkar plotsligt, men det har varit planerat ett tag. Jag och Sandra flog fran Shanghai imorse och befinner oss just nu i Kunming i Yunnanprovinsen i sodra Kina. Provinsen gransar till Tibet och Sichuanprovinsen i norr, och Burma, Laos och Vietnam i soder sa det ar en spannande och intressant plats att vara pa med haftig kultur och vacker natur. Planen ar att resa runt har och i Sichuan i 2,5 veckor och sedan flyga hem till Sverige om exakt 3 veckor.

Kunming ar da huvudstaden i Yunnan och ar en relativt liten stad i Kina med bara 1 miljon invanare. Den ar otroligt charmig och "laid-back", folk ar helt enkelt mer avslappnade har. Stamningen ar en helt annan an den i stundtals hetsiga Shanghai och folk ar sa mycket trevligare har. Bade jag och Sandra ar helt kara i staden!

Eftermiddagen idag efter att vi kommit fram spenderades med att strosa runt sma grander och kolla in staden. Kopte superfina armband for 5 kr st och at gott stekt ris pa en liten gaturestuarant. Nu har vi tagit oss en dusch och sitter pa vart otroligt mysiga hostel, The Hump, och bloggar och mejlar. Efter det vantar en drink pa terassen innan det blir en tidig kvall i sang.

Det kunde vart samre! Och da har jag inte ens namt att det ar 29 grader har idag. SJUKT NAJS!

Heeeelg, wei!

Redan fredag? Kanns som onsdag, kanske inte sa konstigt med tanke pa att vi var lediga man-tis. Det ar hur som helst valdigt skont. Ute ar det stralande sol, runt 25 grader och frasch luft(med "frasch" menar jag inte for fuktig, fororenad ar den alltid ;)). Spenderade just var 2-timmarslunch ute i solen, det brande pa ordentligt kan jag saga! Jag och Sandra tog med oss en filt och gick bort till en liten planterad skogsdunge som ar det narmsta man kan komma till en park i vart omrade. Forst tankte vi lagga oss pa en grasplatt, men dar var det bara sol och det var for varmt, sa det slutade med att vi la oss vid kanten av vagen, haha! Maste ha sett riktigt kul ut. Eller som vi uttryckte det:
Jag: "Det har maste se helt dumt ut. Och vi som tycker kineser ar konstiga!"
Sandra: "Jo, men det finns anda inga konstigare an kineser!"
Haha. Det ar riktigt sant.

Ikvall blir det en riktig filmkvall! Det ar fredag och vi har knappthaft nagre filmkvallar den har veckan sa det ar dags! Vi har flera bra filmer, vilket badar gott. Sedan ska vi laga nagon god middag(lutar at kycklingsallad med stekt potatis for min del), massa god frukt(blir nog ananas och jordgubbar idag), snacks och den obligatoriska vita chokladen. Kan det bli battre?! NEPP! :)

Imorgon har vi inga sarskilda planer(utom skype med familjen som jag ser fram emot, var typ tre veckor sen sist!) och sedan pa sondag ska vi pa expot! YEAH! Blir nog en bra helg :).

Hojdpunkter fran de senaste dagarna

Nu har jag inte bloggat pa ett tag igen, har varit ledig vilket innebar ingen dator for min del. En detaljerad beskrivning av de fem senaste dagarna skulle nog vara lagom kul att resa sa har har ni hojdpunkterna:

- Starbucksbesok.
Blev det pa bade fredag, lordag, sondag och mandag haha. Illa?! Mysigt ar det iallafall, och galet gott!

- Sommarvarme
Temperaturen kom upp i typ 30 grader lor-man, nu ligger det runt 20-25 tror jag. Ganska lagom tycker jag!

- Har hamtat min klanning
Hamtade klanningen jag bestallde for angra veckor sedan, som jag har fatt uppsydd efter egen design. Den vart snygg sa det vart valdigt lyckat! Och med ett pris pa bara 22o kronor sa maste man ju vara nojd :).

- Tom och Alison besokte Shanghai
Tom och Alison kom upp over helgen fran Taixing for att halsa pa och se lite av stan, Alison har aldrig varit har forut namligen. Detta trots att hon hela sitt liv bott bara nagra timmar hariifran. Lite galet! Det var iallafall kul att traffa dom igen och hora hur de haft det sen sist.

- Spelkvall hos oss
Pa lordagen bjod vi in alla TTC:are plus Tom och Alison - totalt 10 personer - hem till oss pa spelkvall. Vi kopte nachochips pa en vasterlandsk supermarket och gjorde lite tacobuffe, nagot alla verkligen gillade! Sedan lekte vi lite lekar. Vi delade upp oss i tre lag och korde tre olika lekar; forst lite fragesport om folk och handelser under aret, sedan en stafett som involverar ett par gurkor och leder till en del forlorad vardighet, och sist charader med personer fran TTC, kandisar och lite annat roligt. Tyvarr vann inte varat lag(The cheetas), utan det gjorde istallet Tom and the others. Sist kom The Cookie Monsters. Haha. Vart en jattetrevlig kvall med mycket skratt, kul att traffa alla igen!

- Mysiga filmkvallar
Sa fort vi far chansen har Sandra och jag filmkvall hemma hos oss. Da slapar vi ut en madrass i vardagsrummet(vi ahr bara trabankar till soffor), koper massa god frukt och sa ser vi pa nagon bra film. Varje vecka fyller vi pa med nya filmer a' 5 kr st, sa det ar allt en liten samling nu!

Det enda trista med helgen var att stackars Sven som skulle halsa pa fran Beijing missade sitt flyg, annars har det varit en toppenhelg! Och nu ar det bara 2,5 dagar kvar tills helgen igen, tjoooho!

Nasta vecka kommer bli spektakular. Mer an sa sager jag inte har ;).