Xian

Igår morse rullade tåget in i Beijing igen efter en jättehärlig och rolig helg i Xian. Sedan var det bara raka vägen till jobbet, lite lagom trött. Därav inget blogginlägg igår - men tar igen det med två idag istället!
 
Vi börjar med Xian, då. I lördags morse kom vi, jag och Lucero alltså, fram och blev mötta av vår egna chaufför som min praktikplats ordnat. Han var inte den snackiga typen direkt, men han tog oss i alla fall till vårt hostel utan problem. Väl där checkade vi in och så kom Anja vilket så klart följdes av kramkalas! Vi har inte setts sedan jag hälsade på henne i Tyskland för ett och ett halvt år sedan, så det var ett kärt återseende. Men trots att vi ses så sällan är det som att vi aldrig varit ifrån varandra, vi tar bara vid där vi slutade sist. Det är äkta vänskap det! Finns för övrigt en väldigt fascinerande historia bakom vår vänskap som får en att tro att det nästan var ödet att vi skulle bli vänner. Anja är ju från Tyskland, precis som min mormor och morfar. Och sist vi var i Kina visade det sig att Anjas mormor och min mormor kände varandra när de båda bodde i Berlin på 1930-talet. Anjas mormor har sedan hållt kontakten med min mormors tvillingsyster och det var så de kom fram till att de båda hade yngre släktingar i Kina. Det satt till och med en bild på mig, Anja och Sandra på hennes mormors kylskåp. En liten sidohistoria, men en fascinerande sådan om ni frågar mig!
 
Hur som helst, efter lite frukost och kaffe åkte vi till Terrakotta-armen, Xians stora dragplåster och anledningen till att staden har så pass många besökare. Det var häftigt att ha sett, men var egentligen inte så speciellt i sig. Det ser ut som på bilderna, liksom.
 
Jag var där! 
 
På väg tillbaka började regnet lätta och molnen sprack upp, och på eftermiddagen kom solen fram! Vi åkte till området kring Big Wild Goose Pagoda och strosade runt, och tittade på fontänen framför pagodan som var typ oändlig...
 
 
På kvällen gick vi till de muslimska kvarteren och åt massor av god street food till middag, och avslutade sedan kvällen med några drinkar. Vi var rätt trötta efter en lång, men väldigt bra, dag så vi kom i säng hyfsat tidigt. I våra hårda sängar på vandrarhemmet utan uppvärmning, men vi sov rätt bra ändå!
(Jag har lagt upp en hel del bilder på facebook så nöjer mig med några stycken här bara)
 
Söndagen bjöd på strålande sol och lite mildare temperatur, smått fantastiskt var det ute. Vi strosade runt på en marknad och gav oss sedan upp på stadsmuren. Förr hade alla stora städer i Kina en stadsmus, men få av dem finns kvar. Xian är ett undantag - här går en 14 kilometer lång mur runt stadskärnan, som också är välbevarad. Man kan till och med cykla på den, vilket vi så klart gjorde. För 40 kronor per person fick vi oss en vanlig och en tandemcykel och det blev en väldigt trevlig cykeltur. Med solen i ryggen och fin utsikt blev det till och med höjdpunkten på hela helgen, skulle jag säga. 
 
 
Eftermiddagen ägnades åt shopping, blev lite smycken och annat krimskrams. Sedan var det redan dags för hemfärd. Sov gott på tåget, men var som sagt rätt trött när tåget rullade in på stationen halv åtta i går morse... 
 
En fantastisk helg, en klar höjdpunkt på min vistelse här!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0