Good stuff happening

Och så var den här arbetsveckan också snart slut, tiden bara springer iväg!
 
I helgen ska jag och Lucero åka och hälsa på Anja i Xian, vilket ska bli hur kul som helst. Vi var dock lite sent ute med att köpa tågbiljetter vilket vi skulle göra igår (åker imorgon fredag)... En vecka innan brukar vara lagom här för att vara säker på att få den biljett man vill ha, och nu fanns inte den biljettkategori vi ville ha kvar. Det finns lite olika att välja bland när man åker nattåg här; soft sleeper som är 4-bäddskupe, hard sleeper som är 6-bäddars, hard seat som är sittplats helt enkelt och standing som är biljett utan sittplats. Hard sleeper brukar ha ett vettigt pris och är rätt bekväm, och den hade så klart sålt slut!
 
Ringde till Summer på min praktikplats, som så klart var kvar på kontoret 18.30 när vi egentligen slutar 17.30 (det är bara jag som går då). Frågade henne om de möjligtvis kunde hjälpa till. Och som de har ansträngt sig! Bokat en biljett dit, och hembiljetten ska deras samarbetspartners i Xian köpa och ge till oss när vi kommer dit. Bara detta var mer hjälp än jag räknat med, och sedan säger de att förresten, vi betalar din biljett som en bonus för att du jobbat så hårt. Galet! Och sedan idag så frågar Summer, har ni några planer för vistelsen? Nja, vår kompis ska visa oss runt typ, sa jag, varpå hon erbjuder sig att fixa någon som kör oss till terrakotta-armen - gratis! Och som dessutom hämtar oss på stationen och kör oss till vårt vandrarhem först. Det är nästan löjligt generöst, faktiskt, men ett bevis på kinesisk gästfrihet. Tackade högsta chefen på min avdelning som sa att "det är bra för oss om du ser Xian och vet hur det är, så att du kan berätta när du kommer hem". Härlig inställning :). 
 
Så, imorgon bär det av! 13 timmar tar tåget, vilket är rätt lagom  för det är liksom en natts sömn bara. När man väl har krånglat sig in i sin hytt så är det faktiskt riktigt bekvämt att sova på tåget, jag ser faktiskt fram emot det! Väl i Xian ska vi så klart se Terrakotta-armen. Var inte i Xian sist så det ska bli jättekul att se. Själva staden ska också vara sevärd; den har en flera tusen år lång historia och mycket att se. Speciellt de muslimska kvarteren är jag sugen på att besöka. Sedan ska vi så klart gå ut också, Xian har tydligen en egen bargata som liknar Sanlitun här i Beijing, så det bådar gott. Sedan ska det självklart bli jättekul att träffa Anja igen, som jag inte träffat sedan jag hälsade på henne i Tyskland för 1,5 år sedan. Vi lärde känna varandra i Kina för tre år sedan, så det är så roligt att ses här igen. 
 
Som grädde på moset denna braiga dag hittade jag en supermarket vid min tunnelbana som jag inte sett innan. Jag hade verkligen missat något - det var en mataffär med importerade varor, d.v.s. mycket västerländskt men även japanskt och koreanskt. Hittade brieost, feta, goda viner, svenskt knäckebröd, pesto, pasta.. Det är svårt att förklara, men man blir glad bara av att se det, man behöver inte ens köpa något, haha! 
 
Skriver mer efter helgen, så trevlig helg på er :)


Kommentarer
mamma

Hs det så kul nu och hälsa Anja. Låter ju väldigt bra med alla arrangemang som din praktikplats fixar.
Låter väldigt spännande, ser fram emot nästa rapport. KRAM

Svar: Ska absolut halsa! :) stor kram till dig med <3
Sofie

2012-11-08 @ 15:15:16
Anonym

saknar dig fröken söderin

Svar: Saknar dig med froken Anonym! Nar ska vi skypa egentligen?! Maila :)
Sofie

2012-11-08 @ 18:12:21
Bella

Hurra för kinesisk gästfrihet! :) Hoppas ni får en riktigt rolig helg. Så får du inte glömma att berätta för Lennart sen att du sett Terrakotta-armén på plats ;)
Saknar dig vännen, många kramar

Svar: Nu ar den sedd, check! Har haft en superbra helg, sa trott nu.. haha! Saknar dig med! Men, sjukt nog, har halva tiden snart gatt (pa lordag narmare bestamt), tiden gar sa fort! Hur ar det pa praktiken? Skicka ett mail vettja, vill ha en update :) Kram!
Sofie

2012-11-09 @ 08:49:23


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0