Ett stort beslut

Ett halvar eller ett ar... Hur lange ska jag stanna? Har runt en 1,5-2 manader pa mig att bestamma mig.

Fordelar med att stanna ett halvar:
- Jag behover inte tanka pa att spara pengar for att det ska racka langre
- Jag behover inte betala 4000 yuan for att forlanga mitt visum
- Jag kommer hem i februari, kan da jobba ett par manader och sedan resa ivag pa nasta resa(ja, det kommer mera! Detta ar bara borjan, mina vanner. Man kan ju se att jag bras pa mina foraldrar, haha!). Stannar jag langre kommer jag kanske inte ivag forran 2011.
- Jag slipper risken att hamna pa en mycket samre skola nasta termin
- Jag kommer hem till Idas student(stannar jag kommer jag hem i slutet av juni).

Fordelar med att stanna ett helt ar:
- Jag kan se mycket mer av Kina.
- Jag far chansen att bo i en annan del av landet.
- Jag kommer tjana dubbelt sa mycket i manaden andra terminen.
- Jag kommer lara mig mer kinesiska
- Jag kommer lara kanna fler manniskor.


Okej, i slutandan spelar inga av dom har argumenten nagon roll. Det handlar om kanslan man har - kanns det ratt? Kanns det lagom att stanna ett halvar, eller behover jag ett ar for att kanna mig "klar"?

Jag minns att nar jag var pa mitt utbytesar i Skottland 2005/2006, sa kande jag mig inte alls fardig med det efter 6 manader, men nar de 10 manaderna hade gatt sa kandes det ganska lagom att komma hem.

Det ar forstas svart att saga nu hur det kommer att kannas nar 6 manader har gatt. Just nu kanns 6 manader dock bra. Jag har redan nu, efter 1,5 manad, sett sa mycket och lart mig sa mycket. 6 manader i ett land som Kina kanns langre an vad det ar, och darfor kanske det racker. Eller sa kommer jag kanna precis tvartom. Jag trivs ju valdigt bra i Kina! Kanner mig mer hemma har an jag nagonsin gjort i nagot annat land jag rest till. Sa kanske borde jag stanna ett helt ar? Vem vet nar, eller ens om, jag nagonsin kommer fa chansen att aka hit igen.

Tur att jag inte behover bestamma mig riktigt an.

Men - vad tycker NI? Om ni bortser fran att ni ju sjalvklart helst av allt vill att jag kommer hem nu, vad borde jag gora? Jaaa, jag vet att det ar mitt beslut, men man kan ju fraga om rad?

 



Kommentarer
mamma

Vilket svårt beslut, jag säger som jag alltid säger, lita på magkänslan......Jag mailar lite längre senare idag. Kram mamma

2009-09-14 @ 08:00:55
Ida

Antagligen känner du redan nu nånstans i dig hur du vill göra men vill inte riktigt fatta beslutet. Kanske inte de svar du ville få men de stämmer nog ganska bra. Btw så va vi också i de där tehuset som du har med på bilden;)¨

Hare fint och fundera inte ihjäl dig!

2009-09-14 @ 08:42:39
Farfar

Ta chansen !!!!! stanna ett år det kommer du inte att ångra. Farfar

2009-09-14 @ 22:05:10
Emma

Ojoj, vad svårt det är.. Kan nog tycka att du skall ta chansen när du har den, om inte annat för att lära dig språket ordentligt men det är upp till dig vännen, oavsett kommer du ha varit med om en upplevelse som du kommer kunna se tillbaka på hela livet :) Gå på magkänslan, vad känns bäst? Det är viktigt!



Kramar

2009-09-15 @ 16:44:38


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0