Biotisdag!

Dagen gick rätt snabbt på praktiken idag. Satt och jobbade lite med att ta fram nya resrutter. De som de har idag är rätt standard, som de flesta andra redan har så min tanke var att ta fram något som sticker ut och/eller har ett speciellt tema. Så idag researchade jag för några rutter som jag kallar "off the beaten track", alltså mindre turistiga områden. Det blev tre stycken sådana, en för norra Kina, en för centrala och en för södra. Som alla då har gemensamt att platserna man besöker är lite mer udda och exotiska. Den norra delen, som jag kom längst med, börjar med Inre Mongoliet med stäpp och öken, fortsätter med dramatiskt landskap i Gansu-provinsen, som också erbjuder tibetansk kultur. Sedan avslutas resan i Xinjiang, Kinas nordvästra provins som gränsar till Kazakhstan. Den provinsen är, liksom Tibet, mer ett eget land som ockuperats än en provins. Man talar ett helt annat språk, är till stor del muslimer och har en helt annan kultur. Mycket spännande! Just västra Kina är väldig outvecklat och fattigt jämfört med de rika provinserna i öst. Det är lätt att glömma hur utbredd fattigdomen är här när man rör sig i centrala Beijing, där alla sitter med smartphones på tunnelbanan...
 
Efter att jag slutat mötte jag upp Kirsty och efter en supergod nudelsoppa blev det sedan Bourne Legacy. När vi gick in i biosalongen insåg vi att vi glömt kolla så att den var på engelska, ooops. Som tur var var den det, och vi utbrast i ett gemensamt "yay" när de började prata på rätt språk. Filmen var inte så tokig, men vi konstaterade att man nog fattat mer om man sett de tidigare filmerna... Mysigt med bio hur som helst! Me like. 
 


Kommentarer
Ida

Kul hörrö! Har du själv varit i västra kina? Lät spännande ju;)

Svar: Nja, kom aldrig längre västerut än Sichuan, som är västerut men inte lika långt. Och det är en mer utvecklad provins än de jag nämnde, även om det finns mer outvecklade områden såklart :)
Sofie

2012-11-06 @ 16:36:24
mamma

Den resan vill jag göra, du kan få vara min guide;)

Svar: Lätt! :) Om några år kanske, vem vet ;)
Sofie

2012-11-06 @ 17:25:34
Heléna

Häftigt! Jag har drömt ett tag om att åka till Kashgar. Det verkar vara en så himla spännande plats!

Svar: Ja eller hur! Verkar sjukt coolt!
Sofie

2012-11-06 @ 21:37:36
Ella

Sweet;) saknar och tänker på dig äg nu china;)

Svar: Will do! Saknar dig med, vi måste få till en skypedate snart! Nästa vecka?!
Sofie

2012-11-07 @ 08:33:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0