Nytt försök!

Gick sådär med bloggandet igår, har inte direkt världens mest pålitliga nät alltid... Typiskt, för jag fick sån inspiration och skrev värsta megainlägget.
 
Hur som helst, redan helg! Jag överlevde de tre första dagarna på praktiken och börjar vänja mig mer och mer vid att bo här. Även om jag kan Kina ganska bra, så är det så klart en stor omställning att komma från Sverige och börja bo här, det går inte att komma ifrån. Det är lite svårt ibland, och lite hemlängtan har jag allt haft. Tror det främst beror på att jag har lite bråttom ibland, jag vill att det ska vara bra NU, att jag ska få börja göra jätteintressanta och givande saker på praktiken NU, att jag ska ha massor med folk att umgås med NU. Det är ju inte riktigt så det går till, dessa saker kommer efterhand så jag tränar på att ha lite tålamod. Jag har också brottats med någon slags bild av att det är vissa saker jag måste lära mig under praktikperioden för att den ska bli en bra del av min utbildning. Och när jag de första dagarna kände att jag inte förstod vad jag gjorde där alltid, så började jag genast jämföra med hur det skulle vara att ha en praktikplats hemma - där jag skulle lära mig det och det och det som jag ju bara måste kunna! Men jag har väl fått inse att jag inte efter några dagar kan se vad jag kommer att lära mig, och att det jag kommer att lära mig kanske är något helt annat än jag trodde. MEN, och här kommer det viktiga, den här erfarenheten kommer att vara värdefull för mig och det är det som spelar någon roll.
 
Nu får ni inte tro att allt bara är jobbigt, för det är det ju inte. Men skönt att få ur sig lite tankegångar och få lite perspektiv på dem. Att säga till sig själv; "Hallå, du är i Kina, sitt inte och sörj att du inte har allt du har hemma och se det du har istället!" Inte alltid lätt, men nödvändigt.
 
Så, för att beskriva de senaste dagarna lite då. Praktiken känns bättre och bättre, och jag tror det kan bli bra! Men man måste ta lite egna initiativ och komma med förslag på vad man kan göra för att få något att göra ibland... Som igår, då frågade jag om de ville ha hjälp att skriva nya reseförslag, och visade exempel på reseförslag jag gjort som skolarbeten, med snygg layout och bilder. De som de hade nu var bara text, och de ville gärna att jag skulle göra det lite mer attraktivt för västerlänningar. Överhuvudtaget tror jag det är lite det som de är ute efter med min närvaro, en västerlännings perspektiv.
 
Jag har också varit ute och åkt en del, och hjälpt gruppen som kom hit i onsdags. I torsdags, till exempel, åkte jag och Joline, en kollega, och mötte upp reseledaren som anlänt från Israel. Sedan åkte vi till Sommarpalatset (en park), där vi ställde oss och bredde smörgåsar med hummus (medfraktat från Israel) och väntade på att gruppen skulle komma. Vi hängde där ett tag och väntade, och fick då chansen att prata lite med denne reseledare - Jonathan - som pratade utmärkt engelska såväl som franska och kinesiska. Han berättade om sitt företag, en researrangör som jobbade med resor för judar som är strikt religiösa (och som kräver koshermat etc). Intressant att höra på, och lärorikt också för den delen. Gäller att ta vara på de möten man får!
 
En annan sak som jag inte riktigt vant mig vid är att åka tunnelbana i rusningstrafik. Det är verkligen helt galet, som synes. Jag åker 4 stationer på tre olika linjer med två byten, och det tar ca 40 minuter. Speciellt en av dessa linjer är extremt fullpackad. Igår när jag skulle åka hem stod en av trafikvärdarna som håller koll på perrongen och tryckte in folk. Själv fick jag vänta in tre tåg innan jag lyckades ta mig ombord. Galet! Men det som är skönt är att eftersom jag är rätt lång så ser jag över alla och slipper den värsta klaustrofobin, haha!
 
Idag då! Helg! Har sovit ut ordentligt, riktigt skönt. Ska iväg och träffa Lucero, en svensk tjej som jag träffade när jag var i Kina sist som också undervisade här. Hon pluggar numera i Beijing, och bjöd med mig att följa med på först en konstutställning i 798 Art District, följt av middag och någon form av konsert/performance ikväll. Till det senare kommer också Kieran, en skotsk kille som också undervisade i Kina sist jag var här (och som bodde med Love i Shanghai faktiskt). Han undervisar fortfarande här. Ska bli roligt att träffa lite folk man känner! Och, ärligt talat, att träffa lite västerlänningar. Kineser kan vara hur trevliga och gulliga som helst, men det är inte samma sak för man talar helt olika språk på fler än ett sätt. Så det ska bli trevligt!
 
Imorgon blir det Skype med Anja, som pluggar i Xian... Sugen på att ta en helg och hälsa på! :). Och så ska jag handla lite och sådär inför nästa vecka :).
 
Alles gut!
 


Kommentarer
pappa

hej gumman låter som du har haft det lite tufft första dagarna,men det är väl som du så klokt säger att saker o ting tar tid(varför?:)och du kommer absolut ha nytta av din praktik oavsett vad det är du lär dej under den här tiden.det är bara att använda din förmåga o styrka så kommer det hela bli bra,puss o kram

Svar: Din längsta kommentar ever tror jag! ;). Det blir bara bättre och bättre nu, så allt blir nog bra till slut som du säger.
<3
Sofie

2012-10-20 @ 15:13:01


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0