Intressant första dag

Då var första dagen avklarad! Alltid så skön känsla när man har kommit över den första tröskeln.
 
Jag mötte upp Daniel från IES Global, företaget som förmedlat min praktikplats, vid t-banestationen vid kontoret där jag ska vara. Dit var det fyra t-banehållplatser men två byten, så 40 minuter tog det. Jag säger då det, att åka t-bana i Beijing i rusningstrafik är inget för den klaustrofobiska! Och tycker man att vi knuffas mycket i tunnelbanan i Stockholm skulle ni se detta. Man måste liksom knuffas för att komma av och på, haha!
 
Hur som helst, vi gick till kontoret och där fick jag en liten introduktion till företaget och blev presenterad för alla. China International Environment Travel Service har både inbound(resande till Kina) och outbound (resande från Kina), och det lilla kontoret med kanske 15 personer var uppdelade enligt vad man jobbade med. Inbounddelen är störst och är uppdelad i de olika marknader man jobbar mot; Japan, Engelsktalande länder (hit räknas England, USA, Kanada och Israel) samt Frankrike. Jag ska, logiskt nog, vara på den engelsktalande delen. Det som nämndes som mina arbetsuppgifter är hjälp med en ny hemsida, assistera och lite annat smått och gott så som Airport Pickup och att kolla hotell, etc. Det visar sig nog mera när man kommer igång!
 
Min dator var ännu inte installerad, så jag fick en liten guidad tur i området och blev visad lite olika matställen och så. Sedan fick jag sitta och läsa olika itineraries, för  att få en överblick över vad de jobbar med för destinationer. Efter lunch följde jag med en av tjejerna som skulle förbereda för en grupp från Israel som skulle komma imorgon. De äter bara kosher, så vi åkte till det enda stället i Beijing där man kan köpa sådan kyckling samt vin. Det fraktade vi sedan till restaurangen gruppen ska äta på imorgon. Sedan fortsatte vi till en supermarket för att handla lite mer grejer, och så lämnade vi det på gruppens hotell. Detta tog, med all trafik, fyra timmar! Så när vi var klara med detta var arbetsdagen slut... Gick och kollade lite i affärer med min kollega och åkte sedan hem.
 
När jag äntligen kommit av tåget var jag helt slut, dels av alla intryck och dels av att jag inte riktigt vant mig vid all trängsel och alla människor än. Sååå, innan jag gick hem gick jag in på Starbucks och tog en kaffe och surfade lite på mobilen. Man måste älska Starbucks i Kina - inte för kaffets eller bakverkens skull, utan för lugnet. Man går in där och det är tyst och stilla med lite soft jazz, det behövs ibland för att varva ner!
 
Ska bli spännande att se vad morgondagen har att bjuda på :)


Kommentarer
Ida

Kul att du äntligen kommit igång, jag vill höra mer om de hela på skype snart!

2012-10-17 @ 16:26:43
Astrid

Kul att höra, ha det gott. Kram kram

2012-10-17 @ 16:32:04
Anonym

Härligt att det börjar ordna upp sig :D

2012-10-18 @ 17:50:39
Anonymare än tidigare anonym

Ni hao fröken Baozi,

Härligt det låter. Följer din blogg dagligen, så kul att läsa.

Ha det bäst och ta det lugnt med blåa drinkar!

Svar: vem kan det vaaara ;) Saknar dig här <3
Sofie

2012-10-19 @ 13:34:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0