Dag två!

Idag har jag känt mig lite mer som en människa, den där sömnen var välbehövd!
 
Klockan tre kom min hyresvärd hit, en jättegullig tjej med charmig engelska, för att ta mig till polisstationen. Dock visade det sig när vi nästan var där att hon glömt något viktigt papper, så besöket fick skjutas upp till imorgon förmiddag istället. Lugnt för mig, eftersom jag nu fått veta att jag inte kommer att börja mitt internship förrän på onsdag. Detta eftersom min handledare/kontaktperson där var tvungen att åka iväg på en oväntad resa. Båda dessa förseningar är typiskt Kina för mig, inget blir riktigt som man tänkt sig... Det är skönt att ha den erfarenhet jag har, då stressar man inte upp sig över sånt utan förväntar sig det snarare...
 
Jag åkte in till Sanlitun istället, centrala Peking med bra shopping och den kända bargatan. En av mina absoluta favoritplatser här! Jag strosade runt där ett tag, köpte några filmer och tog en kaffe på Starbucks. Och liksom insöp atmosfären. Endast fyra t-banehållplatser bort också, sjukt bra!
 
Har hunnit med att se lite av området jag bor i. Här finns nästan allt man behöver inom gångavstånd - Carrefour mataffär, små restauranger, västerländska cafeer och restauranger och ett stort shoppingcenter med allt man kan vilja köpa. Här bor relativt många västerlänningar, vilket jag kan tycka är rätt skönt för att man slipper bli utstirrad... Minns när jag bodde i Taixing, där vi var typ tre västerlänningar och 1 miljon kineser... Där blev man utstirrad, iaktagen och ofta "smyg"fotograferad. Det kan jag leva utan!
 
Imorgon blir det då polisstationen, och sedan säkert en vända in mot stan. Wangfujing är jag sugen på, där den berömda snack street ligger. Här kan man köpa delikatesser som skalbaggar, stjöstjärnor och kackerlackor - men också mer ätbar mat så som kinesisk kebab (världens godaste!). Måste packa upp ordentligt också... Känner man mig vet man att det inte är min starka sida, men imorgon ska det fixas!
 
Lite snett ja, men här ser ni utsikten från mitt rum! :)
 
Mer bilder på g hoppas jag :)
 


Kommentarer
G

Nu börjar de trilla in inlägg, love it!!

2012-10-15 @ 16:14:17
Rebecca

Åh, du ser ut att ha det faaaab! Hittade din blogg för nån dag sen och sparar under favoriter direkt. :D Hoppas du får ett fint äventyr där borta, och underhåller oss här hemma samtidigt. ;)

Svar: Hej Becca :) Kuuul att du hittat hit! Ska göra mitt bästa för att underhålla ;). Hoppas allt är bra med dig och lilla familjen :). Stor kram!
Sofie

2012-10-15 @ 16:31:29
Anonym

Låter som du har det bra gumman :)

2012-10-15 @ 19:19:48
pappa

missade o skriva vem inlägget var ifrån puss

2012-10-15 @ 19:20:56
Neslipesli

Hej Sofie! Vad kul att att du känner dig hemma. Jag följer din blog nu:-)Turkish kebab vs.kinesisk kebab hahaha. Lycka till imorgon! Kramar

2012-10-16 @ 22:29:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0