Dagarna i Chengdu

Har bloggat lite daligt pa sistone, ska skarpa mig ;)

Chengdu blev lite av en vilopaus for oss. Forsta veckan var vi igang varje dag och gick och sag sa mycket sa vi behovde ett lite lugnare tempo ett par dagar. Vi insag ganska snabbt att Changdu inte hade nagot speciellt som lockade oss heller. Det ar annu en storstad i Kina och sadana har vi sett en hel del av redan. Det hade en del sevardheter men inget som kandes sa nytt for oss. For att vara en storstad hade det dock en viss charm, men det kom inte i narheten av Kunmings atmosfar...

Det betydde dock inte att vi inte sag nagot!

Forsta dagen hade vi siktat in oss pa en marknad som skulle salja bl.a. seafood, och sedan People's Park. Efter lite forvirring med kartlasandet(kartan vi fick av vart hostel var inte direkt komplett) hittade vi marknaden forst. Vi gick in och mottes direkt av en stark lukt som bildades av de stora mangder fisk, skaldjur och kott som hangde overallt. Nu har vi varit i Kina ett tag och reagerar inte nar vi ser ormar krala runt i stora bunkar, eller doda kycklingar uppradade pa en monter - men har var det en hel del riktigt nasty grejer! Det ackligaste var utan tvekan standet som hade bade en hel grishud(komplett med hela huvudet, tryne, oron samt hela skinnet), samt nagon form av svansar som vi gissade kom fran jatterattor eller katter. Som sagt, ganska vidrigt. Men det var inte bara ackliga saker. Vi kopte var favoritkrydda som var kebabkvinna i Shanghai alltid anvande som ar skitgod, sa det var najs.

Sedan gick vi till People's Park som var trevligt, men som sagt inget nytt for oss. Dar var fullt med manniskor som dansade, sjong, spelade etc - en helt vanlig kinesisk park med andra ord. Efter det inhandlade vi lite frukt och hade laskvall i vart rum pa vandrarhemmet.

Pa fredagen hade vi bokat upp oss for en utflykt till pandareservatet. Det visade sig dock inte vara en sadar jattehaftig upplevelse. Grejen med pandor ar att de ar ungefar varldens trakigaste djur. Allt de gor ar att ata, sova och vila sig. Inte mycket action alltsa. Har man sett en har man sett alla - sa Sandra och jag hade ganska snabbt avklarat hela parken. Dock var vi tvugna att vanta pa minibussen som skulle ta oss tillbaka, vilket tog mer an en timme... Halvlyckad utflykt med andra ord, men vi var glada anda.

Efter en dusch och lite lunch gick vi ut for att ga till Carrefour och kopa lite proviant till dagens 10-timmars bussresa. Vi hann ocksa med ett Starbucksbesok men konstaterade besviket att Starbucks Chengdu inte riktigt holl mattet...

Pa kvallen var det dags for dumplingparty pa vart hostel. Helt gratis fick den som ville vara med och prova den typiskt kinesiska ratten, och sedan ata skapelserna tillsammans. Vi fick lite instruktioner och sedan satte vi igang! Resultaten vart ratt varierade, jag fick till typ en som sag okej ut, haha! Det var ocksa en tavling om kvallens mest kreativa dumpling, nagot som resulterade i manga vackra skapelser ;). De vart riktigt gott och jag at sakert 20 stycken, haha! Det var nog hojdpunkten pa Chengdu-vistelsen.

Sa har ska riktiga dumplings se ut!

Idag gick vi upp vid 6 for att ta bussen till Jiuzhaigou dar vi befinner oss just nu. Det ligget nastan hogst upp i Sichuanprovinsen, nara provinsgransen. Ungefar 80% av resan gick genom bergen, langs bergkanterna pa slingriga vagar och ibland aven upp pa bergen. Aven om man ibland blev lite nervos over sakerheten sa var utsikten helt fantastisk! Grona, hoga berg i dramatiska formationer, och sma backar/floder som forsade fram emellan dem. Resan kandes valdigt kort just for att man bara kunde sitta och titta ut utan att bli det minsta uttrakad!

Nu ar vi alltsa framme, och imorgon ar det dags for nagot som jag tror blir bland det haftigaste pa den har resan. Jiuzhaigou national park ska vara helt overjordiskt vackert namligen, ska bli otroligt haftigt att se!

Efter det har vi lagt till Songpan till var reseplanering. Det ligger ett par timmar soderut harifran, och ar kannt for sinturridning. Sa tva dagar till hast bland vackra landskap blir det innan vi aker tillbaka till Chengdu pa torsdag, for att ta 25-timmarsturen till Beijing pa fredag. Resan borjar narma sig sitt slut men jag tror vi har det haftigaste framfor oss!