Nyheter och inga nyheter + exams

Inga nyheter vad det galler placering. Pratade med Sandra nyss som pratat med Pete idag. Och det verkade inte direkt som hon fatt veta nagot nytt av honom. Kanske kan vi bli placerade tillsammans, kanske inte, vem vet! Aaah, suck! Att hamna med Sandra var en ratt viktig anledning till att jag stannade, och nu kanske jag inte ens hamnar med nagon av mina vanner. Vad ar det har?! Om det inte loser sig bra nu blir jag seriost ledsen. Men som sagt, ovissheten ar nog det jobbigaste...

Nyheter vad det galler jobbet har. Roma akte ju forra veckan sa jag har fatt ta over nagra av hans uppgifter i kindergarten. Slapp ta alla hans klasser(han har bl.a. 3-aringar sa det var najs), Rose forklarade varfor; "He[Roma] is a man. We are women, we can't work that hard". I andra sammanhang hade jag nog sagt emot detta, men nu kande jag att det inte var vart det - att fa en massa nya klasser de sista tva veckorna kandes sadar roligt...

Hursomhelst - jag har fatt ta over hans uppgift som han brukade gora varje morgon i samband med att alla(typ 400) barn ar ute och dansar/gor morning exercise. Namligen att trana lite engelska fraser tillsammans med Laura, klassforestandaren for min klass, i mikrofon. De senaste dagarna har detta aven inneburit sang. Sa jag har sjungit "We wish you a happy new year" i hogtalare som hors over hela skolgarden, haha!

Har ocksa tagit over en av hans lektioner, som ligger pa eftermiddagen da de andra eleverna gatt hem. Dessa elevers foraldrar betalar alltsa extra for denna extra engelskaundervisning. Tio elever ar det och bara en tjej - ganska talande; foraldrarna satsar hellre pa en pojke an en flicka. Sorgligt maste jag saga. Men bortser man fran det ar det faktiskt ganska kul att ha den har gruppen. Eftersom de ar sa fa kan man leka lekar som innebar lite mer rorelse och spring - det ar omojligt med en klass pa 32 kan jag saga! Dessutom bestammer jag sjalv vad jag vill lara dem vilket gor det hela lite mer utmanande.


Varldens sotaste Fred till vanster, det kommer bli jobbigt att lamna honom!

Exams i kindergarten! Ja, inte lika strikta som for de aldre kanske, men den har veckan har de tydligen nagot slags test for att kolla engelskanivan. De far ga ivag i sma grupper och bli testade, tank vilken press pa sma 6-aringar! Gruppen idag blev forhorda pa sitt vokabular, dvs alla ord de lart sig. Tydligen fick 4 av 6 alla ratt och det far man ju se som lyckat undervisande sa det var roligt :). De nastkommande dagarna blir det vardagsfraser och meningar runt orden de lart sig, sanger samt en saga vi jobbat med. Sa det ar plugga plugga som galler, nar de inte har andra lektioner sa tranar de for detta. Maste lata konstigare for er dar hemma an det gor for mig, for man liksom vanjer sig vid allt konstigt till slut ;).


Kommentarer
Ida

Helt galet för små 6-åringar, jag menar, i Sverige lär man sig typ alfabetet när man är sex år and that's it...sjuk press asså...

2010-01-06 @ 16:38:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0