Happy Teacher's Day!

Varfor har vi inte Teacher's day i Sverige/Europa? Asbra ide ju!

I Kina ar det alltsa Teacher's day idag, en valdigt trevlig grej. Eleverna onskar en "Happy Teacher's day" och ger kort och/eller blommor. Vi har inte varit har sa lange sa eleverna gav inte oss nagot, daremot fick vi varsin blombukett plus 200 yuan(ca 220 kronor!) var av skolan. Sjukt najs, och valbehovligt!


Titta vad fint!

Idag har jag haft en bra dag, for ovrigt. Kanske ar det Teacher's day som omedvetet har paverkat mig? Vem vet. Borjade iallafall med att undervisa en av mina ak 7-klasser. De kan inte sa mycket, men wooow vad de beter sig bra! Racker med att man klappar handerna ett par ganger sa blir det knapptyst. De ar lite blyga och generade, men det ska vi nog jobba bort ;). Jamfort med mina forstaklassare ar det valdigt lungt och skont.

Sedan pratade jag med Allison, som ar engelskalarare for hogstadiet och en av vara kontaktpersoner. Vi kommer fa mandarinlektioner 3-4 ganger i veckan, och de har bestallt larobocker fran Beijing och allt! Nu ar detta iofs Kina och man ska inte tro pa nagot forran det hander, men de har hallt alla loften hittils sa jag litar pa dem ;). Sedan ska vi ha "English Corner" en gang i veckan dit larare och de aldre eleverna kan komma och prata engelska med oss, for att trana. Vi har fatt ett eget klassrum for detta som vi kan dekorera om vi vill. Sa sjukt taggad pa detta! :)

Medans vi pratade stod vi och tittade pa medan de aldre eleverna hade "body exercise" ute pa skolgarden. De korde Kung Fu, ganska maktigt att se ett par hundra ungdomar pa raka linjer gora exakt samma rorelser, till musik som hors over hela skolan(jobbigt nar man har sovmorgon...). Det ar sana sma saker som gor Kina sa coolt, och den har upplevelsen sa unik!

Apropa musik. De har ingen vanlig klocka som ringer nar lektionerna borjar och ar slut. Nej, nej. Istallet kor de "happy birthday"! Forsta dagen tankte va, "ah, nagon fyller ar". Men efter 2-3 dagar borjade vi inse att njaa, kanske inte... It's China, and we love it! Ar det nagot annat land jag skulle kunna tanka mig att bo i forutom Sverige sa ar det Kina. Seriost - far ni chansen, ak hit! :) (Farmor, du behover inte vara orolig. Jag kommer hem igen, jag ska inte flytta hit for gott. Du kan vara lugn! ;)).

Just det, tog lite bilder av Taixing haromdagen. De vart lite suddiga, men anda!

  
1. Precis utanfor skolporten 2. En flod som kanske ser fin ut, men luktar mindre fint. Fororeningar sager jag bara... 3. Utanfor skolan fast at andra hallet.

Oj, jag som bara skulle skriva ett kort inlagg...  Finns sa mycket att beratta! :)
Fortsatt kommentera, missa inte inlagget under detta, och stall garna fragor om ni undrar over nagot! :)

/Sofie



Kommentarer
Ida

najs att höra hörre du och bra med mer kinesiska!

2009-09-10 @ 21:07:30
mamma

Kul å höra. Jag vill också ha happy teachers day....vilken bra grej. kram

2009-09-11 @ 11:33:43
Anonym

Du får helt enkelt införa "happy teachers day" i Sverige också. Jag är på! Jag vill ha! Preeeeseeenter liksåååm. ;)

2009-09-11 @ 14:53:43
Mathilda

Oj, det där ovan utan namn var från mig. :)



Ps. I miss you toooo!!

2009-09-11 @ 14:54:14
Mathilda

Ps IGEN .... snygga hello-kitty-lakan du har ;)

2009-09-11 @ 14:54:51


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0