Livet pa kindergarten!

SA, da har man overlevt fyra dagar pa kindergarten redan. Borjar lara mig rutinerna nu sa det gar battre och battre for varje dag. Barnen ar otroligt sota!  De ar ca 5-6 ar, skont att inte ha de allra minsta pa 2-3 ar. Lagom latt att lara dem engelska?! Haha, it's China! Ska hur som helst forsoka ta lite kort sa ni far se vart jag jobbar, kanske i nasta vecka nagon gang.

En typisk dag kan se ut ungefar sa har:
Vaknar 6.30 och snoozar alldeles for lange. Jag ar ingen morgonmanniska! Ater frukost bestaende av yoghurt och bananer oftast, frukost ater jag i mitt rum och inte i skolmatsalen, kinesisk frukost ar inget att ha :P. Runt kvart i atta kommer jag till Kindergarten och tar emot alla elever och leker med dem en stund. Sedan ar det dags for morning exercise, som jag bara maste fa ett kort pa snart! Alla elever gar ut pa skolgarden, star i raka led och gor rorelser till musik. Den militariska indoktringeringen borjar tidigt har!

Efter det far de nagot att ata och sedan ar det dags for min lektion pa 30 minuter. Lar dem enkla ord genom att visa bilder och sjunga sanger. Ganska enkelt och kraver inte sa mycket forberedelser vilket ar skont!

Sedan har en av de tre kinesiska lararna lektion med barnen, da sitter jag mest och tittar pa och forsoker forsta - gar an sa lange sadar, ska jag erkanna...

Efter det ar det lunch, da gar jag bort till matsalen och ater tillsammans med Tom. Sedan klockan ett har vi kinesiskalektion med Allison vilket brukar vara riktigt roligt! Tom alskar att provocera henne och hon ar valdigt lattprovocerad, sa det blir mycket skamt och skratt emellan inlarandet ;P.

Eftermiddagen spenderas med att leka med barnen. Hoppa hopprep, leka med modell-lera, etc.

Det ar roligt att ha nagot att gora hela dagarna till skillnad fran forut da jag ibland bara hade en 30-minuterslektion pa hela dagen. Blir inte lika latt langtrakigt nu, vilket ar skont. Och barnen ar som sagt hur sota som helst :). Sa jag trivs.

I helgen blir det Nanjing! Det har varit Kinas huvudstad och har alltsa mycket att se, sa det lar bli intressant och roligt :). Fick var forsta lon den har veckan sa nu maste den ju spenderas, haha!


Kommentarer
mamma

Låter kul det där,ser fram emot bilder på militärisk morning exercise....

2009-10-15 @ 15:52:22
mathilda

Morning exercise lät ju ... intressant. Kan du inte slänga in en film på det hela? Ha ha ha!



Det är så himla kul att läsa om hur du har det och att du trivs. Du är en sån fantastiska människa Sofie som VÅGAR så himla, himla mycket. Resa är ju en sak, det kan ju alla människor. Men att utforska, SE och lära av landet på det sätt som du gör... det är beundransvärt, verkligen! :)



KRAM! Vi måste skypea (vad säger man? haha!) någon dag.

2009-10-16 @ 17:13:45
URL: http://enannandelavstockholm.se
Linda

Spännande du verkar ha det, WOW säger jag! :) Njut!

2009-10-17 @ 18:21:40
URL: http://sonnvik.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0