En reflektion.

Nar man gor en sadan har sak - lamnar sin familj, sina vanner, sitt land, sitt liv bakom sig och ger sig pa nagot helt frammande - ar det inte konstigt att man kanner och tanker extra mycket. Man borjar ifragasatta och reflektera over sattet man hittils levt pa och ser saker fran ett annat perspektiv. Det ar otroligt larorikt for man inser sa mycket om vem man ar och vad man vill har i livet. Och vad som ar viktigt, och vad som inte ar det.

Nu har jag varit i Kina i snart tre manader, och undervisat har i Taixing i snart tva, men det kanns oandligt mycket langre. Det kanns som jag alltid har varit har pa nagot satt. Sverige ar sa langt bort bade psykiskt och fysiskt. Har redan lart mig sa otroligt mycket och formodligen forandrats en del ocksa. Inte sa att jag ar en annan person, men kanske nagra av mina starkare sidor har starkts, kanske har jag hittat formagor jag inte visste att jag hade. Jag kanner mig pa nagot satt annorlunda nu mot nar jag akte. Det kanns som det var en mindre version av mig som satte mig pa det dar planet den 30 juli i ar for att bege mig till ett land jag visste relativt lite om. Jag har vaxt, och det kanns javligt bra! Jag har insett att jag klarar mer an jag tror och att om man bara vagar och ar oppen sa gar det att lyckas med nastan allt(kanske inte ar redo for rymdresor an, till exempel).

Aterupptackte min gamla blogg haromdagen. Eller ja, jag visste ju att den fanns dar hela tiden, men har inte varit inne och last sedan jag laste den i mars i ar. Jag borjade skriva i den 2006, nar jag fortfarande var kvar i Skottland. Det ar en smatt surrealistisk kansla att lasa de dar gamla inlaggen skrivna av 17-ariga jag. Jag kanner inte igen mig.

Och kanske beror den stora forandringen och utvecklingen pa att jag standigt utmanat mig sjalv och utsatt mig for saker jag tyckt vart svara och laskiga. Som skottlandsresan, till exempel. Att som 16-aring spendera 10 manader i ett frammande land utan vanner och familj hemifran forandrade mig i grunden. Jag kom ut ur mitt skal, kan man narmast beskriva det. Inte sa att jag var asocial innan, men skottland gjorde att jag vagade ta for mig mer och hade mer tilltro till mig sjalv. Det var manga som sa nar jag kom hem att jag var som en annan person. Eller, det ar fel uttryck for jag var ju fortfarande jag - bara med lite mer sjalvfortroende och sjalvinsikt.

Ettårs-jubileum!
I Skottland. Emma och Birgitta, som jag bodde med, och jag.


Rytmus, musikgymnasiet jag gick pa, var ocksa en sadan grej. For det AR laskigt att blotta sig sa som man gor nar man staller sig pa en scen och sjunger. Mina ar dar formade mig ocksa, och starkte mig.

Sista aret pa gymnasiet funderade jag valdigt mycket pa vad jag skulle gora efter studenten - ganska naturligt. Efter manga funderingar bestamde jag mig for att bara ta det lungt ett tag. Slippa laxor och pluggstress och kanske hitta en egen lagenhet. Ta dagen som den kommer.

Jag sag det inte da men jag hade blivit lat och for nojd. Visst, man ska vara nojd med sig sjalv men ocksa soka utmaningar for annars vaxer man inte. Och vaxer man inte, stannar man bara kvar pa samma punkt, sa tror inte jag att man kan bli riktigt lycklig.

Sedan insag jag helt plotsligt att jag var fel ute. Jag kommer ihag det, det var ett exakt ogonblick nar jag bara forstod. Det var den 6:e juli, och dagen efter skrev jag sahar pa min blogg:

"Detta känns verkligen helt rätt. http://www.worktravel.org/sverige/kina/kina.htm

Vem vet, om ett år kanske jag står där? vore ungefär hur coolt som helst. Kan inte beskriva det, men det känns bara som att det här är någonting jag verkligen måste göra. Igår på bussen så kände jag bara, "Jag måste göra något. Jag måste åka någonstans". Och så hamnade jag på den här sidan. Och jag kände bara direkt att, jaaa, det här är rätt. Så vem vet. Om ett år kanske jag står där, uppe på kinesiska muren. Ett halvår i kina, eller tom ett helt år? Läskigt som fan, men vilken grej!

Helt sjukt egentligen. Skottland var samma grej, en dag så bara "Jag ska åka som utbytesstudent till Skottland". Och det var verkligen rätt beslut, jag hade inte varit samma person om jag inte åkt.

Jag måste göra detta. Kanske ändrar mig om några dagar men jag tror fan inte det..."

Och jag gjorde det. For jag backar inte ut! Jag kande det liksom i kroppen - det har MASTE jag gora. Och jag gjorde det. Bara det ar nagot att vara stolt over.

Sedan kom jag hit och hade en underbar manad i Peking. Hamnade i Taixing. Funderade och funderade - ett halvar eller ett ar?

Sedan insag jag. Jag slutar inte! Jag kor hela vagen och jag utvecklas. Jag utsatter mig for det som ar svart och lar mig mer an jag nagonsin skulle kunna om jag tog den enkla vagen.

Sa jag stannar. Jag alskar Kina och i var finns dessutom en stor chans att jag blir placerad med mina basta vanner har. Och vad finns hemma? Saklart saknar jag familj och vanner en massa, men mitt liv hemma kan inte sla det jag har har.

Vi ses i sommar!



Kommentarer
Mathilda

Mycket kloka ord och tänkvärda meningar. Som jag skrev i en kommentar innan - Du är en beundransvärd person på så väldigt många sätt. Jag kan inte sluta upp att imponeras och vara STOLT över MIN vän och över den utveckling som du hela tiden strävar efter. För det ÄR så himla, himla mycket enklare att välja en väg som inte kräver så mycket prövning eller eftertanke. Det är så lätt att stanna kvar i det som alltid varit, men du vägrar och du VÅGAR!



Jag är glad över att du fattat ett beslut som känns rätt för dig, det är det viktigaste. Vi andra finns ju kvar här hemma och även om jag så klart kommer sakna dig oerhört, så finns ju 'vår' tid också. Senare. Å nu när du stannar ett år finns också större hopp om att jag ska lyckas skramla ihop pengarna och hälsa på. Jag ska verkligen, verkligen försöka. I promise!

2009-10-21 @ 13:54:23
URL: http://enannandelavstockholm.se
Sofie

Mathilda: Tack tack for dina fina ord! :).

Vore saa enormt roligt om du far mojlighet att komma hit! Saknar dig en himla massa ska du veta <3.

2009-10-21 @ 14:12:00
URL: http://sofiegoeschina.blogg.se/
pappa

hej gumman kul o se att du trivs så bra med allt i kina o att du ser att allt du vill kan du.

forsätt som som du börjat så kommer ditt liv bli fantastiskt o rikt på upplevelser

vem vet när o om rymdresan kommer

puss/pappa



2009-10-21 @ 20:12:45
mamma

Vad klok och insiktsfull du är. Du har insett att man inte får nåt gratis, man måste ta för sej....

kram kram

2009-10-21 @ 21:46:45
Ida

Well said! Förstår precis vad du menar och håller med!

2009-10-22 @ 22:33:22
Adam

Hej Sofie!

Nu har jag inte läst din blogg på ett riktigt bra tag eftersom jag (som vanligt) haft väldigt mycket att göra. Har precis börjat banta ner alla fritidsaktiviteter så jag kommer få mer tid till efter nyår så det känns bra!

Jättekul att höra att du trivs i Kina och att du utvecklats så mycket som person! Det är nästan så man blir sugen att åka själv... haha! ;)

Hursom, vi ses i sommar! :)

Kramar

2009-11-02 @ 11:43:34
Sofie

Adam! Vad roligt att du hittade hit! :)



Jaaa kom hit haha :P. Det ar verkligen ett underbart land sa jag kan verkligen rekommendera att aka hit om du far chansen :)



Fortsatt las och kommentera mera ;)

Kram!

2009-11-02 @ 12:00:10
URL: http://sofiegoeschina.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0