Suzhou :)

Ja, i helgen vart det en liten tripp till Suzhou, som ar en jattetrevlig och vacker stad ca 2 timmar soderut. Massor av kanaler, gronska och tradgardar - nagot man saknar har i Taixing kan jag saga!

Vi tog bussen 8.10 pa lordagsmorgonen och kom dit vid 10. Spenderade 1 timme pa att fa tag pa en taxi(vilket vi inte ens gjorde, det blev en rickshaw istallet...), och sedan nastan lika lange pa att hitta ett hostel... Suck! Men sedan kunde vi iallafall ge oss ut och se lite sevardheter i staden...

 
1. Twin Pagodas. 2. Fin bild :)

Vi borjade med the Twin Pagodas som helt enkelt var tva pagodas i en liten park, fint men inget speciellt egentligen :).

Sedan gick vi till The Humble Administrator's Garden, som ar den storsta och mest kanda. Den var imponerande, men det var valdigt turistigt vilket fortog nojet en del...


Ska inte traka ut er med min stora mangd tradgardsbilder ;) Den har ger en bra overblick!

Sedan gick vi till the North Pagoda, som man kunde ga upp i! Bade Tom och jag ar hojdradda, sa det var intressant, haha. Men det gick bra och vi tog oss upp till toppen :)



Sedan var vi ratt trotta och begav oss tillbaka till vart hostel, bytte om och gick ut for att ata och ta en drink. Det blev TGI Friday's! Tank att det finns i Kina ocksa! Dyrt vart det, men det var det (nastan) vart for den goda maten... Sedan blev det en krogrunda, dock inte sa sent eftersom vart hostel stangde kl 12 sa vi var tvugna att komma tillbaka innan dess...

Sondagen borjade med en underbar frukost pa Starbucks! Tank vad harligt det ar med lite vasterlandsk mat ibland, haha (aven fast min mage protesterade lite idag, men det kan det vara vart!). Sedan gick vi runt lite och tittade i affarer, gick till ett tempel och avslutade med ett besok i en lite mindre tradgard, som kandes lite mindre turistig. Trevlig dag! Det var dessutom fint vader, runt 10-12 grader och sol - inget att klaga pa! (Fick mer solljus pa den dagen an Stockholm under hela november hahaha).

  

1. The Temple of Mystery 2. Huvudshoppinggatan med en massa vasterlandska butiker :) 3. En Rickshawforare som tar en paus mellan korningarna :P 4. Jag! :)

     
1. En mer genuin kinesisk gata i gamla Suzhou 2, 3. Ja, nar man far till en bra bild eller tva med min kamera(ska inte ens ga in pa hur manga fel det ar pa den, den ar gammal!) sa maste man ladda upp dom! 4. Satt en hel del konstnarer och malade i parken. 5. Fiiin park!

Vi avslutade med en mysig lunch/fika pa ett cafe som lag precis vid kanalen, samre lage kan man hitta!


Sa vackert!

Maste lagga upp lite bilder fran vart hostel ocksa, som var av det annorlunda slaget minst sagt!

 
1. Vart rum 2. "Garden" utanfor

En trevlig helg helt enkelt!



Idag hade jag for ovrigt en sadar dag - var allmant trott och seg - men den slutade bra! Pratade med huvudlararen for min klass om onsdag, da alla foraldrar kommer till skolan och saledes kommer att titta nar jag undervisar. Diskuterade lite upplagg och sa, och sa sager hon: "You don't need to worry, I think you are a very good teacher". Forstar ni hur glad man blir da?! Det kommer jag leva pa lange!

Annars har det hant lite saker som gor att jag vill komma bort harifran annu snabbare... Inget att oroa sig for, dock... :) Bara lite komplikationer, sa att saga. Hemliga komplikationer, sa vill ni veta mer sa tar vi det via msn. Oj vad kryptiskt, men det ar inte jag som har stallt till det - jag blir bara paverkad av det, haha! Sa, tur att jag har sa fina elever, de ar varldens sotaste och de ar det jag kommer sakna harifran! <3



Kommentarer
Ida

Härligt hörrö! Hade jag inte vetat vad den hemliga saken var så hade jag blivit nyfiken, så tur att jag vet ;);)

2009-11-23 @ 16:23:50


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0