Parents day och lite om lektionsupplagg

Idag var det Parents day pa kindergarten, vilket innebar att foraldrarna(eller ja, en foralder per barn - blir lite manga andra med flera hundra barn...) kommer och tittar pa vad vi gor pa dagarna. Sa under formiddagen hade vi publik under morning exercise(som nu aven inkluderar dans till kinesisk popmusik, haha!), min lektion samt Laura's(huvudlararen som jag gett ett engelskt namn till) lektion. Det ska val erkannas att jag var lite nervos innan, men det gick bra trots en foraldrapublik pa 30 pers! Fick hora efterat att foraldrarna tycker jag ar en bra larare, vilket kanns jattebra :D. Har fatt mycket bra feedback pa sistone sa nu borjar jag kanna att jag faktiskt klarar det har!



Tankte jag skulle beratta lite vad jag gjorde under lektionen, sa ni far en liten inblick i hur min undervisning ser ut :)

Just nu haller vi pa med shapes, dvs star, heart, triangle etc, samt farger. Sa jag borjade med att visa bilder av formerna och sa fick de racka upp handen och svara. Jag fragade ocksa vilken farg det var och sa svarar de "The triangle is green", etc. Sedan tog jag fram farg-flashcarden och repeterade dem ocksa.

Sedan repeterade vi ett sentence pattern, "I can make a...". Jag visar da en bild pa t.ex. en rektangel, och sa fragar jag "Who can make a rectangle?", och sa racker de upp handen och svarar "I can make a rectangle". Jag sager da "Ok, show me!" och sa far de ga fram och rita en rektangel pa tavlan. Pa sa satt forstar de inneborden av "make", och det blir inte bara en ramsa att rabbla :).

Som avslutning korde jag en tavling, vilket alltid ar uppskattat! Jag delar upp klassen i tva lag och skriver upp lagnamn pa tavlan. Sedan kor jag lite olika lekar. En som alltid funkar ar att jag haller i bilderna sa att de inte ser vilken det ar, och sa far de gissa. Alltsa fraga "Is it a...?", och laget som gissar ratt forst vinner. En annan ar slow motion, dar man visar lite av bilden i taget tills de gissar ratt. Funkar valdigt bra med bokstaver!
Under tavlingens gang ser jag alltid till att resultatet ar jamnt, sa att det i slutet blir en avgorande fraga. Da halls intresset uppe hos alla och det blir mer spannande! Sista grenen blir nastan alltid att jag bara visar en bild och sa ska de ropa ut svaret forst. Superbra satt att fa dem att fokusera, och de far prata allihopa :). Man kan ocksa hota med att ta bort poang om de blir hogljudda ;). Den har leken fick jag berom for, och en av de andra lararna snodde den till och med :).

Ska fortsatta lite till med det har, sedan tankte jag kora lite jultema! Typ santa claus, christmas tree etc samt lara dem lite enkla julsanger. Om inte annat sa for att jag ska fa lite julstamning haha...

(Kanner att detta inlagg blev lite svengelskt, hoppas ni har overseende ;))


Kommentarer
mamma

Hej Sofie, jag tror du är en superbra lärare, grattis till all uppskattning....

2009-11-25 @ 13:02:16
pappa

hej lilla groda

du verkar ju som klippt o skuren vad gäller lärar yrket.kul för dej att du har fått så bra respons på ditt jobb



komplikationer? blir lätt nyfiken



ha det så bra´,puss

2009-11-25 @ 13:03:29
Sofie

Pappa: Pratar ni inte med varandra dar hemma? :P Fraga mamma eller Ida, haha ;)

2009-11-25 @ 13:50:48
URL: http://sofiegoeschina.blogg.se/
Louise

Tjena! Vad roligt för dig att people gillar what you're göring. Bara så att du vet så pratar vi med varandra, det är bara pappa som inte hänger med. :P

2009-11-25 @ 19:58:16
Ida

Va kul för dig! Förresten så har jag observerat ett pattern i pappas skrivande, jag tror att han istället för punkt hoppar ner en rad, men frågetecknena har han stenkoll på!

2009-11-26 @ 17:46:32
Ida

Va kul för dig!

Jag har förresten ptäckt ett pattern i pappas skrivande; istället för punkt hoppar han ner en rad, men frågetecknena har han stenkoll på!

2009-11-26 @ 17:48:04
Ida

De verkade inte som att kommentaren hade blivit ´postad...

2009-11-26 @ 17:59:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0