Halloween i Shanghai

Har haft en valdigt rolig och ratt vasterlandsk helg i Shanghai. Akte dit i fredags med sista bussen halv fem, och var hos Alina vid halv nio. Hon bor ca 40 minuter fran centrala Shanghai med tunnelbanan, och da ar det anda fortfarande stad. Sa far ni en ide om hur stort det ar(Shanghai ar ju Kinas storsta stad, storre an Beijing)! Omradet hon bor i ar kanske inte varldens mest spannande, men ratt gront och ganska trevligt faktiskt. Skolan hon bor pa heter "Gold Apple School", typisk Chinglish :P. Dar gar ca 2000 elever och hon undervisar High School, alltsa 15-18-aringar.

  

1. Hennes skola 2. Alina i sitt rum 3. Utsikten fran hennes rum

Pa lordagen akte vi in till stan for att shoppa! Gick till Marks & Spencer, det enda i hela Kina tydligen. Vart lite suen pa nagot av deras (ickekinesiska) vita viner for 59 kr flaskan, men avstod och nojde mig med en munk. Men vilken munk det var ;) haha! Vart aven ett besok pa Starbucks och en crossiant, mums...

Sedan bar det av till en billig marknad som det finns sa manga av i kinesiska storstader, dar de saljer markeskopior och dar man kan trana pa att pruta. Det har jag for ovrigt blivit ratt grym pa. Kopte en mysig stickad troja for 110 yuan, de borjade pa 350. Jag har tva bra tricks jag brukar anvanda mig av:
-  Saga nej, jag vill inte ha den. Gor det efter att du provat/kollat pa den en stund for da vill de verkligen salja. Borja ga darifran. De kommer fortsatta tjata och ge da ett lagt pris( typ 1/3 el 1/4 av deras pris) och ga darifran och sag nej sa fort de sager nagot annat. Verka ointresserad, de kommer ga ner snabbt i pris! Det var sa jag fick ner ett par skor fran 550 till 100...
- De sager ett pris och da sager jag att jag helt enkelt inte har sa mycket pengar pa mig. Visa planboken ar ocksa smart, liksom: " Jag kan inte betala sa mycket, det har ar allt jag har ". Funkar mycket bra! Sa fick jag ner priset pa trojan... Najs!

Sedan gick vi och at pa en vasterlandsk restuarang. 45 yuan for Pasta med bacon och ostsas och parmesan. Ratt dyrt for Kina men ack, sa gott!

   
1. Alina och hennes flat mate Josandra fran England. 2. Pasta, mmm 3. Taixing Road! OMG! 4. Alina hittade varldens mjukaste, harligaste morgonrockar pa M&S. Synd att dom kostade typ 400 yuan bara...

Pa kvallen var det da Halloweenfest hos en av de andra utlandska lararna pa Alinas skola. Vi var val runt 10 stycken och det var riktigt trevligt! Slutade runt 1-tiden efter att vi varit ute och sprungit i hoststormen som plotsligt kom...



Alina som djavul och jag som kanin. Observera att kostymerna var s.k. sista-minutenvarianter, haha! Kolla t.ex. plastpasen jag har som svans, hahaha!

Sondagen spenderades med att sova, ata varldens godaste nudlar och se en film. Sedan akte jag och Tom till buss-stationen for att ta bussen tillbaka till Taixing. Vi vart pa nagot satt sena, men hann med bussen pa minuten! Halv nio var vi hemma igen, lagom trotta...

Rolig helg!


Vad som daremot inte ar sa kul ar att det sa fort det vart november blev SVINKALLT har! Idag har det varit runt 10 grader och blast iskallt, brrrrr! Forjavligt. Nasta vecka nar jag far lon blir det till att shoppa en ordentlig vinterjacka minsann! Det varsta ar dock att i klassrummen ar det bara nagot varmare an ute, sa nar man sitter ner sa blir man svinkall! I hate it. Men i vara rum ar det iallafall varmt, tack gode gud for det. Annars hade jag blivit tokig.

Nej, nu ar det dags for senaste Grey's-avsnittet och en mandarin eller tva. Zaidjien!

 



Kommentarer
Ida

Nice hörrö! Älska namnet Gold Apple school, gyllene äpple -skolan wtf ;)

2009-11-02 @ 17:45:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0