Den 29:e november.

Idag ar det forsta advent. Har tant mitt ljus och kanner mig just nu grymt sugen pa glogg! Glogg med russin och mandlar, och sa kanske en lussekatt till det? Det finns seriost inget godare an riktiga lussekatter(da menar jag med riktig saffran och riktigt smor ;))! Jag skulle kunna leva pa det, utan problem. Men sa ar jag ju fodd pa Lucia ocksa, sa det kanske inte ar sa konstigt. Hur som helst. Skulle kunna doda for lite glogg just nu(nastan iallafall). 



Kor lite julmusik idag igen och forsoker tvinga fram nagon slags julstamning. Har tva spellistor, en som kort och gott heter Christmas, och en till med Julen ar har av Tommy Korberg. Har, som jag namnt tidigare, bara lyssnat pa den forstnamna an sa lange. Och jag vettefan om jag kommer lyssna pa Tommy boy any time soon. Det blir liksom fel! Den julskivan har vi lyssnat pa varje jul hemma sa lange som jag kan minnas. Till julbak, julgranspakladning, julbord och presentoppning. Ibland har mamma och pappa forsokt introducera nya skivor, men det blir inte samma sak. Den skivan AR jul for mig. Jul hemma, hemma i vart hus med min familj. Till den bossar jag over mina systrar nar vi dekorerar pepparkakshus, till den skrattar vi alltid nar mamma forsoker ta hogsta tonen i O helga natt, till den kanner man hur julen verkligen ar har.



Sa om jag lyssnar pa den har sa blir det liksom fel. Inte sa att jag bryter ihop av hemlangtan, men de sangerna hor inte hemma har, helt enkelt. Lustigt hur musik kan vara sa mycket mer an bara ljud. Jag tror de far vanta tills nasta jul, nar jag ar hemma igen, helt enkelt.

Det AR konstigt att fira jul langt hemifran, jag vet for jag gjorde det i Skottland. Dock var det inte alls sa hemskt som jag trodde det skulle vara. Det var mest bara konstigt, och annorlunda. Man saknar vissa saker, men man vidgar sina vyer och far nya erfarenheter. Den traditionella svenska julen finns ju alltid kvar och kommer firas sa manga ganger. Hur manga ganger kommer jag fira jul i Peking tillsammans med manniskor fran flera olika lander? Formodligen bara en gang. Sa det ar sa man far se det. Se det man far istallet for det man missar dar hemma.

Idag ar det for ovrigt exakt fyra manader sedan jag akte. Sheijt.


Kommentarer
mamma

Nej.....jag skulle inte heller kunna lyssna på Tommy Körbergs julmusik nån annanstans än i vårt vardagsrum. Det här med att fira jul nånannanstans kan vara rätt kul, men det är liksom inte på riktigt utan nåt annat. Kommer ihåg när jag firade jul i 35 graders värme på en strand i Australien. Vi åt pepparkakor som mormor hade skickat, hur konstigt som helst...

2009-11-29 @ 18:04:01
Louise

Tjena! Det är faktiskt som du säger, helt fel att lyssna på den skivan innan man har bakat lussebullar. Jag och Ida har bara lyssnat lite på plinget i början av julen är här och bara det kändes lite fel. I helgen däremot, då blir det jul på riktigt och dags att baka lussebullar. Ha det så bra my little retard. ;P

2009-12-01 @ 17:15:08


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0