Waiguo ren!

Kom precis tillbaka fran RT-Mart, Taixings storsta supermarket. Brukar inte ga dit pa helgerna for att det ar sa mycket folk, men nu behovde jag lite grejer sa jag hade inte sa mycket val.

Och fullsmockat var det! Jobbigt. Inte for att man behover sta i langa koer(I Kina har man rad att anstalla mycket personal=manga oppna kassor), utan for att man blir sa utstirrad. Jag kan val forsta att de reagerar for det finns val kanske max fyra stycken vasterlanningar i den har staden pa 1,3 miljoner, men det blir ratt pafrestande. I Kina anses det inte oartigt att stirra och peka sa det ar nagot de garna agnar sig at nar de far syn pa en. "Waiguo ren!" utbrister de och bryter nastan ihop av chock. Waigou ren betyder alltsa utlanning.

Vissa dagar kanns det okej och nastan lite lustigt hur de haller pa - idag var inte en san dag! Bla. Trott(efter att ha vaknat kl 8 av fyrverkerier igen) och med fettigt har kanner man inte riktigt for att bli utstirrad... Och sa kommer det fram ett tonarsgang och vill ta kort med en, "because i think you are very beautiful". Tack, men nej tack, och sa gick jag darifran. Kan tyckas lite otrevligt men staller man upp pa ett kort sa ska alla ha...

Senaste mandarinlektionen bad vi darfor Alison att lara oss ett par bra fraser att anvanda i sadana har situationer. Here we go:

- Wo zhidao nimen zai shou wo = Jag vet att ni pratar om mig
- Bu yao zhi zhe wo = Peka inte pa mig
- Hen bu li mao = Det ar valdigt oartigt
- Ting = Sluta
- Wo yao sheng qi le = Det gor mig arg/irriterad
- Zou kai = Ga harifran
- Bie fan wo = Lamna mig ifred

Har dock inte provat nagon av dem an. Risken finns att de tycker det ar sa roligt att de stirrar pa en annu mer ;)


Kommentarer
Farmor

Hej Sofie!



Tänk att du hittade en julgran i alla fall! Jag kan tänka mig att det blir jobbigt att bli pekad och tittad på som du beskriver det går ju inte att gömma sig precis.Vilken tur att du fick så mycket pengar från skatteåterbäringen jag förstår att du blev glad för det. Bra att ha när ni åker till Thailand också. Jag börjar få upp konditionen nu och mina värden ska väl också gå upp även om det tar lite tid, jag får väl ge mig till tåls fast det är svårt. Skönt också att du har fått flera bra kompisar som du kan träffa ibland.

Ha det så bra och var rädd om dig

Kramar

farmor

2009-12-06 @ 13:14:00


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0