Shanghai - Birthday edition

I fredags var det antligen dags att lamna lilla Taixing for megastora Shanghai(med minst 20 miljoner invanare)! Akte direkt efter jobbet tillsammans med Roma, som aker dit varje helg. Var forvanansvart trevligt, vi satt och pratade om allt mojligt och jamforde kulturer. Alltid lika intressant!

Kom sedan hem till Alina runt halv nio pa kvallen, sa kul att traffa henne och Anja igen! Vi gick och at lite nudlar(muuums!) och sedan gick vi ner till nagra av de andra utlandska lararna pa hennes skola och spelade kort ett tag. Sedan var det sovdags, trotta som vi var efter arbetsveckan.

Pa lordagen var det Anjas fodelsedag - hon fyllde 20 - och av mig och Alina fick hon en kaffemugg(hon alskar kaffe) fylld med godis samt en varm halsduk for kylan i Shenyang ;). Efter presentoppningen akte vi in till centrala Shanghai och Anja och jag checkade in pa varat hostel, som lag centralt precis vid People's Square. Sedan blev det fodelsedagsfrukost - pa Starbucks sa klart! Mysigt, och lyxigt att kunna unna sig en macka, muffins och en kopp Earl Grey. Sa himla gott! Sedan gick vi runt och kollade affarer och gick ner till the Bund(hamnen) innan det var dags att aka hem till Alina igen for att gora iordning oss for kvallen :). Har ar det pa nat satt annu roligare att gora iordning sig for utgang, eftersom man aldrig anvander smink till vardags. Inga kineser sminkar sig pa jobbet, och det behovs liksom inte for alla tycker att man ar sa vacker anda :P.

Vart forsta stopp blev Party World dar vi hade hyrt ett karaokerum. Det ar sa karaoke funkar har, man hyr ett rum at sitt sallskap. Vi var 6 stycken, och vi hade sjukt kul! Borjade med buffemiddag, som ingick i priset, och sedan sjong vi halsen av oss :). De hade en massa vasterlandska latar, sa vi rojde loss till allt fran Lady Gaga till ABBA. Ja, sjalvklart valde jag ABBA varje chans jag fick - fyra latar med dem vart det tror jag :P. Big,big world med Emilia fanns ocksa med. Den verkar vara popular har, inte forsta gangen jag hor den.


Anja och Alina <3


Jag och Anja, inte verldens mest smickrande bild men vafan :P

Efter ett par timmars sjungande tog vi taxin till Ming, en nyoppnad klubb som Alina och hennes roomie Jozanda hittat och som verkade bra. Och det var den! Bra musik(de spelade Poker Face 2 ganger, det sager val allt?!;)) och en bra blandning av kinesiska och vasterlandska besokare. Och inga aldre vasterlandska man med unga kinesiskor som man ser ganska mycket av i Shanghai. Dansade som galningar och hade sa himla roligt! Skalade in min fodelsedag klockan 12 och sedan kom vi inte darifran forran klockan 4... I sang kom jag och Anja dock inte forran halv sex pa morgonen, da vi gick runt i osregnet i evigheter i jakt pa ett nattoppet McDonalds... Utan resultat! Dock fick vi i oss lite mat anda, fran en nattoppen narbutik ;).


Anja, Alinas rumskompis Jozanda, Alina och jag!


Anja och jag!

Pa sondagen - min fodelsedag - sov vi lange och sedan blev det annu en "frukost" kl 13.30 pa Starbucks. Mumma! Sedan akte vi over till the Pudong, on med Shanghais mest futuristiska och extrema skyskrapor, for att mota upp Alina. Vi gick och at lunch pa en italiensk restuarang, saaa gott med lite pasta(nudlar ar inte samma sak nej...). Sedan vart det en svang forbi H&M samt en vasterlandsk matvarubutik. Manga frestelser dar inne kan jag saga!


Italiensk pasta! GOTT!


<3

Efter det var Alina tvungen att aka tillbaka hem for att forbereda mandagens lektioner, sa jag och Anja akte tillbaka in till stan och kopte fodelsedagstarta! En liten chokladpaj som var ganska typisk for kinesiska bakverk - fin men ratt smaklos, man blir alltid besviken ;). Sedan var tanken att vi skulle ga pa bio, men det visade sig omojligt att hitta en film pa engelska. Sa da tankte vi att vi istallet skulle kolla in en julmarknad! Vi tog tunnelbanan till vad vi trodde var ratt stalle - men det var det uppenbarligen inte, for dar fanns ingen marknad ;). Men inte hangde vi lapp for det, nej nej, for IKEA var bara en tbanestation bort! Sa vi akte dit och avnjot en delikat fodelsedagsmiddag bestaende av kottbullar med potatismos samt julmust, och en kanelbulle till efterratt. Fantastiskt gott! :D. Shoppade lite ocksa, varmeljus och en filt(Gud som jag har letat efter en filt!) samt lite svensk mat. Eller mat och mat - pepparkakor, julmust och Wasas julknacke(gudomligt gott med lite farskost!).


Middag pa IKEA!

Sedan vart det sangen! Ratt trotta var vi...

Pa mandagen gjorde vi inte sa mycket.. Gick runt och kollade i butiker, at lite street food(ett maste i Kina, saaa gott!) och sedan var det dags att aka hem. Anja tog bussen till flygplatsen for att ta flyget ner till Guangzhou i sodra Kina, och jag tog bussen tillbaka mot Taixing. Halv 6 var jag hemma, trott men glad. Och med en hog nya, fina minnen! :D.

Nu - Old Christine och kanske en liten pepparkaka ;). Perfekt for en trott och forkyld Sofie!

P.S. Fick inga sms tyvarr, men tack ni som forsokte ;). D.S.






Kommentarer
Ida

Du är så rolig! nu har du börjat älska allt som du annars inte gillar, jag menar lady gaga, emilia och färdiggjora köttbullar?? haha

Och i de konditoriet som du köpte tårtan har jag antagligen varit för vi va på seriöst alla bagerier och konditorier i hela Shanghai.

Va bra att du har haft de kul iaf! Vi hörs! <3

2009-12-16 @ 13:32:10
Sofie

Ida: Nar har jag inte gillat Lady Gaga?!?!?? Nu blandar du nog ihop saker och ting...

Och Emilia sa jag val aldrig att jag gillade, sa bara att laten ar popular har. Och samma sak dar forresten - nar har jag inte gillat henne?!

Men nar det galler kottbullarna har du val ratt, haha..

2009-12-16 @ 14:41:29
URL: http://sofiegoeschina.blogg.se/
Ida

okej, hade ingen koll på att du faktiskt gillade dem... ikea-maten ser iaf skitäcklig ut;)

2009-12-21 @ 00:08:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0