Mat!

Ett inlagg jag tankt skriva jattelange, men som jag alltid tycks glomma bort nar jag val satter mig vid datorn.

Iallafall, sa tankte jag skriva lite om maten jag ater har. Enligt mig ar maten en stor del av att uppleva en ny kultur, sa jag tycker det ar ett intressant amne.

Har i Taixing ater jag till storsta delen mat i skolmatsalen. Sa har kan en vanlig dag se ut, matmassigt:

- Frukost klockan 6.45: Havregrynsgrot, som jag gor sjalv pa var lilla kokplatta, med skivad banan och mandarin. Gott! De serverar frukost i skolmatsalen ocksa, men jag orkar inte riktigt ga upp klockan 6 for att ga dit...
- Lunch kl 11.15 i skolmatsalen.
- Mellanmal kl 14.00: Lite frukt(typ pomelo och banan), och nu senaste veckan knackebrod...
- Middag kl 17.15 i skolmatsalen.
- Kvallsmal runt 20-21 bestaende av frukt eller yoghurt. Maten i matsalen haller man sig inte matt pa hela kvallen helt enkelt, och jag kan inte somna nar jag ar hungrig...

Skolmaten, ja. En bild sager ju mer an 1000 ord, sa har kommer ett par:


1. Skolmatsalen. Har sitter eleverna och ater. Maten hamtar man i de sma luckorna ni ser langst in. 2. Tittar ni pa forsta bilden ser ni tva dorrar langst bort, gar man in dar hittar man detta rum dar Tom och jag ater. Lite behagligare ljudvolym dar inne kan jag saga! 3. Ris, kott/potatisgryta och lite gronsaksgryta. Helt okej, fast kottet bestar mest av ben(i Kina anses kottet narmast benen vara det basta.. korkat, i know!) 4. Ris, kott&gelegryta. Kan inte beskriva det battre an sa, det ar alltsa sma kottbitar och sedan sma fyrkantiga bitar av nagot jello-aktigt som smakar absolut ingenting. 5. Ris, kott och gronsaker. 6. Sellerigryta med kottbitar, ris och en acklig gronsaksrora som ar sjukt sot - bla!. 7. Ibland far vi nudlar, trevlig omvaxling! Just den har soppan var inget vidare, men det brukar smaka helt okej! 8. Ris, kottbullar som smakar som en mjukare variant av de svenska, konstig gelegryta igen.

Sa, man kan val sammanfatta det som att maten ar helt okej, men lite smaklos. Det ar i princip samma smaker hela tiden aven om innehallet kan variera, sa man borjar trottna lite nu kan jag saga... Vi far alltid grymt mycket mat, speciellt ris som ni ser, fraga mig inte varfor! Utlanningar behover mycket ris?




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0