Jul...

Det ar jul om tva dagar. I overmorgon ar det julafton. Imorgon aker jag till Beijing.

Jag skriver det har for att liksom fa in det i huvudet! For det finns inte mycket som sager mig att sa ar fallet...

Hade jag varit hemma nu hade det sett annorlunda ut!

Vi hade varit mitt uppe i forberedelserna. Det sista av julgodiset bakas, for vi maste ju ha alla sorter som vi brukar ha. Och nej, det ar inte mamma och pappa som ar konservativa har - det ar jag! Och aven om jag har blivit lite mer chill pa sistone sa ar det vissa saker som SKA finnas pa julbordet. Egentillverkade noblesse(smalt choklad blandat med cornflakes-mums!), mork chokladkola, pepparkakor, lussekatter, mjuk pepparkaka, mintkyssar, rischoklad(inte sa nodvandigt egentligen, men mamma vill alltid ha det...)... Glomde jag nagot?



Pepparkakshuset skulle val ha varit i princip klart nu, kanske nagra sista dekorationer. Detta ar ett stort projekt hemma hos oss, sedan forra aret har jag och syrrorna tagit over all tillverkning av pappa(aven om han tillfragas i krissituationer fortfarande...). Forra aret gjorde vi slottet i Mysteriet pa Greveholm, inklusive alla karaktarer. I ar blev det tydligen en liten by med massa sma hus och en kyrka. Vi brukar bygga upp en hel varld runt huset/husen med bomull, granris och marsipanfigurer. Sjalva huset dekoreras med kristyr, nonstop och strossel. Jag ska val erkanna att jag brukar bli lite bossig dar - aldst som jag ar - sa syrrorna ar nog glada att de far bestamma sjalva i ar...

Dagen innan julafton skulle jag sakert ha jobbat pa Pistage. Det gjorde jag forra aret och det finns ingen battre dag pa aret an den 23:e december att jobba pa ett bageri! Det ar underbart att sta och salja massa godsaker till alla trevliga manniskor - ingen ar otrevlig den har dagen - och bara insupa stamningen. Vid dagens slut plockas det ihop en pase med godsaker som vi inte bakat hemma, sasom vortbrod, mandelsnackor och stollen(tysk julkaka, varldens godaste!).



Pa kvallen den 23:e fixas det sista. Granen tas in och pyntas(den ar nagot mindre proppfull nu an den var nar vi var mindre och ALLT skulle fa plats), julaffischer hangs upp (samma varje ar, trots att de ar slitna nu),  och strumpor hangs upp pa dorrarna.

Det dar med strumpor borjade vi med for kanske 7-8 ar sen(??) och da delade jag och mina systrar pa en strumpa. Sliten och tradig var den, sa for ett par ar sen kopte mamma och pappa nya till oss. Synd och skam att slanga den gamla tankte vi sa den fick mamma och pappa dela pa. I den lagger vi alltid sma skamtpresenter - skitsaker vi inte vill ha kvar sjalva eller nagot totalt onodigt - men roligt...

Sedan kommer den stora dagen, och den ar likadan varje ar. Det ar som Gustav sager i Svensson, svensson: "Det ar den enda dagen som man vet precis hur den ska bli". Och den blir lika bra varje ar! Pa formiddagen tar vi alltid en promenad ner till centrum och koper julvort pa det lokala bageriet. Det borjade som ett satt att fa oss att bli mindre stirriga som barn ar pa julaftons formiddag, och har blivit en tradition vi haller fast vid! Sedan blir det julbord, och man hinner precis klart innan Kalle Anka borjar pa TV:n.

Fram tills nagra ar sedan var det efter Kalle som tomten kom, men sedan insag vi val att vi blivit for stora for det(ja, jag och Ida var val det redan, det var nog med min nu snart 15-ariga syster som avsags) sa nu turas vi om att dela ut klapparna. For ja, man oppnar en och en sa alla ser vad alla far!

Kvallen spenderas sedan med att ata alla godsaker, ta en andra runda till julbordet och se pa TV. Karl Bertil Jonsson ar sjalvskriven, julavsnittet av Svensson, Svensson likasa. Vi myser tillsammans och bara njuter av lugnet.

Jag alskar vara jular hemma, och jag skulle ljuga om jag sa att det inte smartar att missa det i ar. Men jag vet ju att det ar sa det funkar - man missar en del, men far sa mycket annat istallet. Det ar vart det, absolut! Men det hindrar mig inte fran att bli lite nostalgisk...


Bilder - Julbak 2007. Sa praktiskt att jag dokumenterat mitt liv sa val pa internet, haha. Dessa ar fran bilddagboken, och sa har jag min gamla blogg. Bada bakom las och bom!


(Missa inte inlagget under, jag bloggar som tusan ikvall!)


Kommentarer
mamma

Kan inte säga annat än att det är tomt utan dej här, men kul att veta att du kommer ha det bra med dina vänner i Peking. Vi gör så gott vi kan och snart är allt på plats, har glömt chokladkolan dock,får gå ändå.......Ha det bra, God Jul kram kram

2009-12-22 @ 14:40:34
Ida

Du har verkligen fått med allt där! men de e självklart synd att du inte e här men du får de säkert bra i Peking. Och mamma, anledningen till att vi inte gjorde nån kola e för att de bara är Sofie som äter den;)

2009-12-25 @ 17:46:33


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0