Intressant...

Idag borjade som en helt vanlig dag har i Taixing. Gick upp(tog bara en halvtimme idag, grattis till mig), at frukost och gick ivag till kindergarten och hade en alldeles vanlig formiddag. Sedan gick jag och handlade, lagade mat och slappade i mitt rum ett par timmar. Sedan skulle jag ga tillbaka till kindergarten for eftermiddagspasset, och det var da den har dagen tog en ovanlig vandning.

Gick ut fran min byggnad och bort mot grinden. Passerar ett hus och ser sedan primary school-byggnaden - dar marken utanfor var full av brannt papper(nagot som kineser gor nar nagon har dott). Ser sedan grinden dar det star kanske runt 20-30 manniskor och gapar och skriker, samt ett par poliser. Borjar nu undra vad som hander och gar darfor bort mot kindergarten.



Val dar kommer jag inte ens in genom dorren, som ar last. Pa andra sidan grinden kommar Laura, klassforestandaren for min klass, gaende mot mig och nagra foraldrar som ocksa stod dar utanfor. Hon bar pa sin lilla dotter, som hon lyfter over till sin man. Alla ser upprorda och lite skramda ut, sa jag fragar Laura vad som hander. Hon har lite svart att uttrycka sig pa engelska, men jag forstar iallafall att nagot har hant och att jag inte behover jobba mer idag.

Gar darifran och ringer Roma for att se om han vet vad som pagar. Han har dock ingen aning, sa han kommer over for att ta reda pa mer... Vi gar och pratar med Laura igen. Roma var tvungen att komma in for att hamta sin lon(han aker harifran imorgon...), och de sager at honom att smita in genom koket pa baksidan. Vi far ocksa reda pa att det hela har nagonting med Mr Huang(rektorn) att gora. Utanfor skolan sitter ett plakat med en text pa, som Roma mms:ar till en kinesisk van for oversattning. Det star "Give me my mother back, Mr Huang". Tydligen har han dodat nagon i en bilolycka igar och det ar det allt handlar om.

Sa nu far inga lamna skolan. Alla kindergarten-larare ska sova pa skolan(de lararna som vanligtvis bor dar har akt hem eftersom de aldre eleverna akte hem igar pga helgdag pa fredag), och jag bor inte lamna mitt rum. Ska dock ivag en snabbis och traffa en klass som jag ska ta over fran Roma, da far jag smita in genom koksdorren till kindergarten.

Helt sjukt ar detta! :/

Men ni behover inte vara oroliga, imorgon ska det vara som vanligt igen. Och tills dess bor det inte handa nagot som involverar mig, sa ni kan vara lugna dar hemma!

Kommer med nyarskronika senare idag!


Kommentarer
mamma

.....inte vara oroliga.....hm...det låter som en obehaglig upplevelse.Vilken märklig och primitiv reaktion på en olycka. Hoppas det ordnar upp sej och att du kommer iväg och får ett kul nyårsfirande. kram kram

2009-12-30 @ 12:22:16


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0