2009

Med en ynka dag kvar innan det nya aret tar vid, ar det kanske pa sin plats att summera 2009 - ett ar jag alltid kommer minnas med gladje! Det var ocksa ett ar da jag utvecklades en himla massa och larde mig mycket om livet.

Det har aret delas upp i tva kapitel dar det forsta utspelar sig i Sverige och det andra i Kina.

Del 1 - Sverige. Januari-Juli.

I borjan av aret jobbade jag en hel del, sedan ett halvar tillbaka med min pappa pa Pistage konditori i Sickla. Det var ett valdigt utvecklande jobb for mig da jag fick mycket ansvar och en hel del att saga till om. Det var ocksa ett jobb som jag var valdigt bra pa, utan att skryta. Att ha mycket att tanka pa, jobba under stress och med service/forsaljning ar nagot som passar mig valdigt bra. Att jobba med min pappa hade val bade sina for- och nackdelar men pa det stora hela fungerade det bra nar han inte var alltfor uppstressad(da ar han inte att leka med, haha!).

Att jobba pa konditori vackte mitt ganska stora intresse for brod och brodbak. For att kunna salja maste man ju kunna en del om produkten, och efter ett tag kande  jag att jag ville prova pa det hela sjalv. Sa jag experimenterade med surdegar, skallningar och roliga ingredienser och fick fram favoriter som Artbrod, Couscousbrod och Kalrotsbrod. Mycket gott och roligt! :)


Potatis- och timjanbrod, det vattnas i munnen pa mig!

En av de roligaste handelserna fran vintern/varen 2009 maste vara nar jag och Mathilda gjorde Melodifestivalsfinalen. Forst impulskopte vi biljetter typ en vecka(?) innan for 1000 kronor styck, och sedan lyckades vi smita in pa efterfesten(hur ar det fortfarande ingen som vet, hehe :P). Det ar nog den roligaste utekvallen nagonsin, vi dansade till schlagers till klockan 5 pa morgonen tillsammans med Sveriges kandiselit. Helt sjukt roligt var det! Att sedan inte Alcazar, som vi hejade pa, vann gjorde inte sa mycket ;)


Pa efterfesten - Sara, Bonnie, jag och basta Mathilda

Under varen borjade jag val sa smatt trottna pa mitt jobb. Det kom liksom till den punkten da det inte fanns nagra utmaningar kvar langre. Jag kunde jobbet utan och innan och det mesta gick pa rutin. Dock var stamningen pa jobbet riktigt bra och vi var som en liten gayfamilj, som jag kallade det, med mig, min pappa, Anders och hans dotter Johanna. Jag holl dock ut, Kinaresan som var planerad sedan augusti borjade narma sig sa minsta lilla slant behovdes!

Vart att namna om den har perioden ar ocksa hur ovanligt fit jag var. Tranade pa SATS 3-4 ganger i veckan och jag maste erkanna att jag saknar det litegrann. Det ger faktiskt energi och man kanner sig starkare. Aven om jag vager mindre nu(kinadieten kallas det), med noll traning, an da sa saknar jag anda mina muskler!



Nar varen val kom i april sa sprang tiden bara ivag. Dagarna bestod av jobb, traning, utgangar, mysiga hemmakvallar och sant.

Sedan kom sommaren, som blev en riktigt bra sadan. Jag umgicks med vanner och familj och forberedde mig pa mitt stora aventyr har i Kina. Blev en hyfsat spontan resa till Skelleftea dar jag och Mathilda sag Lena och Orup, en sista gang for mig innan jag akte hit. Nattag och for lite somn, men det var det vart for vi hade en jattekul kvall och konserten var, som alltid, PHantastisk :P.


Braiga Orup och basta Leeeena!

Det blev ocksa en tur till stugan i Karlstad, veckan innan jag akte. Mysigt att umgas med familjen innan avfard, trots typiskt svenskt sommarvader, dvs regn/sol/mulet omvartannat.

De sista dagarna i Sverige hade jag avskedsmiddag med vannerna, packade och fixade och umgicks med min alskade familj saklart.

Hur kandes det da, innan jag akte? Det kanns som en evighet sedan, som en jag minus en bit. Jag var inte i extas over hur roligt det skulle bli, jag var nervos och undrade vad tusan jag gett mig in pa. Jobba som larare i Kina, ett land jag knappt visste nagot om egentligen? Men jag visste ocksa att att backa ur inte var nagot alternativ, att detta var nagot jag maste gora for mig sjalv. Och se hur bra det gick! Jag upptackte en fantastisk kultur och traffade vanner for livet. Ibland maste man vaga chansa, helt enkelt! Det basta upplevelserna i livet kommer in ur enkla beslut och latta val, sa ar det bara.

Del 2 - Kina. Augusti-december

Att summera allt jag gjort i sedan jag kom hit i detalj kanns lite overflodigt da allt finns i bloggen, sa vi tar det lite kort.

Det borjade med 4 underbara veckor i Beijing. Vi satt i karantan, vandrade pa kinesiska muren, pluggade hart och festade de varma sommarnatterna igenom. Jag traffade manniskor som alltid kommer finnas i mitt liv, och de veckorna var nog bland de basta i mitt liv.


Jag pa kinesiska muren

Sedan kom jag till Taixing tillsammans med Tom Fish. Har har det gatt upp och ner men sammantaget har det varit en bra tid! Vi har rest en del - Shanghai tre ganger(fyra imorgon), Nanjing, Beijing tva ganger till, Inre Mongoliet, Suzhou, Yangzhou och sa Sabrinas mans hemstad som jag inte vet namnet pa. Jag har fatt lara kanna nagra helt underbara ungar som jag kommer sakna massor! De har gjort mitt liv har sa mycket battre, och jag kommer aldrig glomma dem.

'
Anja och jag i oknen i Inre Mongoliet

Men framfor allt har jag nog lart mig mycket om mig sjalv och om livet. Att jag klarar mer an jag tror och att livet kan levas pa sa manga olika satt. Att leva i en annan kultur snarare an att bara se den som turist ar verkligen en upplevelse jag rekommenderar. Man lar sig att ifragasatta sina egna synsatt och levnadsvanor och lar sig nya satt att se pa varlden som gor en till en battre manniska.

Del 3. Vad har 2009 gett mig?

2009 har gett mig sa mycket. Men framfor allt minnen och lardomar. Sa mycket roligt och larorikt jag fatt vara med om, det ar nastan tillrackligt for en hel livstid. Sa manga fina stunder och sa manga fina manniskor - bade de som alltid funnits dar och nya bekantskaper som kommit att bli nara vanner. Sa manga insikter om mig sjalv och hur jag vill leva och vara.

For det ar liksom ett val. Hur vill du vara? Att leva i Kina har gett mig sa manga fler val, och jag har kommit en bit langre pa resan till den jag ar.

2009. Ett ar att minnas.


Tack for det har aret och GOTT NYTT AR!

Imorgon aker jag till Shanghai och firar in det nya aret tillsammans med Alina. Hors nar jag kommer tillbaka pa lordag eller sondag.


Kommentarer
mamma

Gott nytt år till dej också vännen. Vilken spännande tid du upplever, men det kräver både mod och kreativitet, nåt som du har gott om och jag ser fram emot att se vad du fortsätter med..... kram

2009-12-31 @ 11:19:47
farmor

Jag vill önska dig ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR det blir nästa utmaning med nya jobbet och med semestern i Thailand så småningom. Det är härligt att läsa om allt du är med om och att du har mognat under den här tiden är lätt att inse. Man lär sig vad man klarar av och lär känna sig själv när man står på egna ben. Älskade unge, ha det bra, farmor

2009-12-31 @ 20:19:53


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0