Skorpioner och grashoppor till lunch, kanske?

Jajamansan, ni laste ratt. Igar(sondag) var vi pa Wungfujian snack street dar det saljs en massa olika delikatesser. Forutom redan namnda sa fanns det sjohastar, hundkott samt ett stort utbud av olika insekter att ga och knapra pa. Jag var modigare an jag trodde jag skulle vara och at faktiskt en hel del! Hart kommer bildbevisen:


Skorpioner! Wei. Smakader salt och torrt ;)


Grashoppa! Mumsigt!

At aven sjohast och sjostjarna... ;)


Sandra(sverige) och Anja(tyskland). Visst ar det verkligen akta kinesiskt?! Typiskt nog ligger det dock i ett omrade som verkligen ser vasterlandskt ut... ;)

Inser att jag tog det hela i lite konstig ordning nu, men whatever. I lordags var vi i lamatemplet vilket ochksa var valdigt coolt! :)



Men det ar inte bara noje och roligheter ma ni tro! Nej nej, det ar mycket plugg ocksa. Vi har 3 lektioner varje dag a 75 eller 90 minuter, plus en 45-minuters mandarin-lektion pa det. Sedan har vi avra Assignments som tar upp ganska mycket fritid. Haller pa med den tredje just nu, som ska in i morgon. Ar i princip klar, ska bara skriva rent. Den handlar om lektionsplaneringar, hyfsat intressant.



Tankte avsluta med att beskriva en typisk dag har p[a campus!

Brukar ga upp vid 7-tiden och ta en dusch(som faktiskt ar helt okej standardmassigt). Sedan gar jag upp en trappa och hamtar min frukost hos Sandra som har en kyl i sin lagenhet. Vanligtvis blir det yoghurt och flingor med lite banan, en rejal svensk frukost med andra ord ;). I Kina ater man annars mat till frukost, men det pallar jag inte riktigt pa morgonen...

Lektionerna borjar sedan kvart i nio, en 5-minuterspromenad fram vara lagenheter. Dar lar vi oss saker som hur man lar ut nya ord, gor lyssningsovningar, tranar grammatik, uttal, m.m. Kort sagt en valdigt intensiv lararutbildning med fokus pa talad engelska. Ofta lar sig kinesiska barn attt skriva och lasa hyfsat bra, men de har svart for att prata och forsta och det ar den delen vi ska hjalpa till med.

Lunch ater vi sedan i matsalen. Har borjat vanja mig vid maten dar, och valjer man bara ratt sa ar maten faktiskt helt okej. Galler bara att veta vart man ska ga och vad man ska undvika.

Sedan ar det en till lektion foljt av self study och mandarin. Sedan middag, oftast i matsalen. Kvallarna spenderas med att plugga eller aka in till stan och hitta pa nagot.

Har for ovrigt varit lite svalare idag, runt 25 grader och ingen sol. VALDIGT skont att slippa svettas floder sa fort man gar ut. Hoppas bara att det haller i sig!

Finns sa mycket intressant att beratta om Kina sa man ver knappt vart man ska borja. Ar det nagot speciellt ni vill lasa om? :).

Tankte forsoka ta lite foton av campus ocksa, sa kommer det upp nasta gang jag ar har(nar nu det blir).

Ha det sa bra dar hemma!

Stor Kram fran Beijing(vars luft jag fortfarande inte kan andas normalt i, host host...)


Kommentarer
mamma

Det är så kul att se foton, när jag var i Peking -83 fanns inga höghus och knappt några bilar....kul att ni får se så mycket, imponerad av att du äter insekter.....Ha det jättebra, kram

2009-08-17 @ 21:01:49
Ida

Tjoho sis! va äcklig du är som käkar sånt skit, i mean de är insekter lixom, men jag hade förståss också smakat! Hörrö du svarar aldrig på kommentarer och våran kommunikation fungerar sådär... kan du se om jag skickar mejl på hotmail? har du tid att svara? Du verkar vara en busy, busy women! Vilken on the other hand glädjer mig!

Här hemma är allt som vanligt. Mormonerna har varit här den här veckan och vi var ute med dem i förrgår och dem va väl lite lagom obekväma med situationen. Förutom de älskar dem sthlm.

Sen börjar jag ju skolan på torsdag och vi funderar på att gå ut på onsdagen och va skittrötta i skolan på torsdag, bra idé? -Ja!



hursomhelst så får du ha det fortsatt bra där borta, börjar bli tomt här hemma nu...

2009-08-17 @ 22:16:44
Louise

Hejsan hoppsan männska! Not so nice me kryp. Hatar kryp. Men, men, nån måste ju äta dom också.. Svara på kommentarer please. ha det så bra så länge.

2009-08-17 @ 22:29:11
Mathilda

Uäk! Vad äcklig du är Sofie ;) Jag ryser bara av att tänka på att någongång kanske eventuellt "behöva" smaka. Haha!

2009-08-20 @ 10:25:34
Anders

Känns bra att vara vegeterian..... Du verkar ha det bra. Njut av tiden. Anders

2009-08-20 @ 22:51:01
pappa

kittlar dödsskönt i kistan,eller?

kul att du verkar ha det bra där borta

2009-08-22 @ 10:32:02
Bonnie

Waah! Det verkar ju störtnajs i kinat! :-D

2009-08-23 @ 11:22:25
URL: http://bonnietyra.blogg.se/
Linda

Härligt du verkar ha det (minus insektsmumsandet då). You go girl :-)

2009-08-26 @ 16:01:54
URL: http://sonnvik.wordpress.com
farmor

Hej Sofie!



Jag är jätteimponerad av bilderna med dig ätandes kryp. Ska också bli kul att se bilder från Campus och så är jag jättenyfiken på var du kommer att hamna.



Jag har skrivit till dig förut men det ligger inte på bloggen så jag undrar vad som hände med det? Men det är bra att jag har din mailadress också för den har ju funkat i alla fall.



Jag hoppas att det inte blir ännu varmare där du ska vara resten av tiden det kan ju vara lite jobbigt. Kommer du kunna träffa dina skolkompisar då eller är det väldigt långa avstånd?



Hur som helst verkar du ju ha kul och får uppleva massor med nya saker och det är ju precis vad man ska göra i din ålder tycker jag.



Den 10.9 får jag min 3:e behandling och sedan kan jag börja räkna ner, skönt. Mår hyfsat bra, lite känningar får man ju räkna med.



Var rädd om dig och se till att skorpionerna verkligen är döda!!!



PS Nubbvisa: Nu tar vi den, nu tar vi den, nu tar vi den, nu tar vi den (kommer du ihåg melodin?)



Massor med kramar

farmor

2009-08-28 @ 13:53:13


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofie Goes China

Mina kinesiska äventyr

RSS 2.0